Bankovervallen zijn niet langer trending, maar waarom?

Richard Staring

De laatste decennia worden er steeds minder bankovervallen gepleegd. Richard Staring, hoogleraar Criminologie aan Erasmus School of Law, deed in de jaren ’90 uitgebreid onderzoek naar bankrovers. In de podcast Alicante vertelt Staring over bankovervallen in de huidige tijd; waarom wordt het delict veel minder gepleegd en welke misdaden lijken ervoor in de plaats te komen?

In de jaren ’80 en ’90 zijn enkele honderden of duizenden bankovervallen gepleegd, aldus Staring: “Er was toen wel echt een enorme hoos van bankovervallen. Die aantallen kan je je nu niet voorstellen. De nood bij geldinstituten en de overheid was ook ontzettend hoog; er gebeurde ook het een en ander aan geweld, er waren gewonden, slachtoffers, soms zelfs dodelijk.” Sinds die tijd is er veel veranderd door banken en de overheid.

Tegenwoordig is er een sterke afname van het aantal bankovervallen. Dat komt volgens Staring door verbeteringen in de beveiliging van filialen: “Ik denk dat het heel duidelijk te maken heeft met heel veel maatregelen die banken en de instanties zelf genomen hebben. Je ziet eigenlijk dat de risico’s op aanhouding zijn toegenomen, de straffen zijn toegenomen en je ziet dat de beveiliging in de objecten het moeilijker heeft gemaakt om snel een overval uit te kunnen voeren.” Een overval is veelal met de insteek om snel buit te maken en te vluchten, dus dit soort beveiliging is effectief.

Prestige

Het plegen van een bankoverval geniet grootse aanzien in het criminele circuit, zegt Staring: “Het praten over je overvallen, over hoe goed en knap je het gedaan hebt en hoe je het hebt voorbereid of afgelegd draagt allemaal bij aan het onderlinge prestige. In de criminele wereld wordt er wel met enige trots en aanzien gesproken over goed gelukte overvallen. Daarnaast wordt echt neergekeken op overvallers die er een zooitje van maken en eigenlijk hun markt hebben verprutst door, bijvoorbeeld, onnodig geweld te gebruiken. Dat trekt meer politie en meer aandacht en dat is slecht voor de business.”

Klik hier voor de hele podcast Alicante.