Benadelen flitshandelaren particuliere beleggers door handel met voorkennis?

Foto van de beurs

Naar aanleiding van een eerder artikel in Het Financieele Dagblad reageert de bestuursvoorzitter van Euronext, de Amsterdamse beursuitbater, dat het handelssysteem voldoet aan de Europese regelgeving. Mathijs Giltjes, onderzoeker bij Erasmus Graduate School of Law, en Arnoud Pijls, Universitair docent Ondernemingsrecht & Kapitaalmarkten bij Erasmus School of Law, schrijven in het Oxford Business Law Blog waarom zij dit betwijfelen.

In een tijdperk waarin de handel in financiële instrumenten de snelheid van het licht evenaart, zijn voor de moderne handelaar zelfs snelheidsvoordelen van enkele microseconden al cruciaal, zo schrijven Giltjes en Pijls. Tegen deze achtergrond is het juist kwalijk dat Euronext verschillende partijen met verschillende snelheden beursinformatie aanlevert. In beginsel is het toegestaan op grond van Europese wetgeving om een private feed aan te bieden aan handelaren door deze de mogelijkheid te bieden om systemen direct te koppelen aan het handelssysteem van de beursuitbater. De ophef omtrent dit onderwerp kent zijn oorsprong echter in het aanbieden van verschillende snelheden tussen deze partijen met een private feed, zonder dat hierover gecommuniceerd wordt.

Ongeacht de vraag of de voorsprong van een aantal microseconden van partijen die met elkaar een verkoop afsluiten, toegestaan is onder Europese regelgeving, vragen Giltjes en Pijls zich af of het handelen op basis van deze voorsprong gekwalificeerd kan worden als handelen met voorkennis. Behalve de twee handelaren die de kennis van de verkoop sneller ontvangen, is de informatie over deze transactie voor de rest van de handelaren op de markt nog geen publieke informatie. Volgens Giltjes en Pijls kan er derhalve op goede gronden worden beargumenteerd dat er sprake is van een aantasting van het gelijke speelveld tussen beleggers, welke de Europese wetgever probeert de beschermen. In meer algemene zin stellen zij zelfs dat het aanbieden van deze private feeds überhaupt zorgt voor een systematische overtreding van het handelsverbod op handelen met voorkennis.

Promovendus
Universitair Docent

Lees het volledige blog in de Oxford Business Law Blog.

Over de auteurs
Mathijs Giltjes verricht promotieonderzoek naar flitshandelaren en marktmisbruik aan Erasmus School of Law. Arnoud Pijls schreef zijn proefschrift over schadevaststelling bij aansprakelijkheid voor misleidende beursberichten.