Bernold Nieuwesteeg over cybersecurity in Security Management

Nieuws

De cyberonveiligheid neemt naar verwachting toe en onze afhankelijkheid van digitale systemen groeit. De kosten voor effectieve maatregelen dreigen daardoor de pan uit te rijzen. We hebben een slimmere cybersecuritystrategie nodig, zegt Bernold Nieuwesteeg van Erasmus University Rotterdam.

Een datalek is net als griep: iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Daarom kunnen we de meldingen van datalekken maar beter openbaar maken, zegt Bernold Nieuwesteeg, directeur van het Centre of the Law and Economics of Cyber Security van Erasmus University Rotterdam. “Bedrijven kunnen zelf open zijn over lekken, los van de meldplicht. Daarnaast werkt het systeem van de meldplicht datalekken nu niet goed. De meldingen komen binnen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het is vreemd dat er verder geen onderzoek naar wordt gedaan. De informatie verdwijnt nu in een digitale bureaulade, terwijl de meldingen informatie opleveren over waar kwetsbaarheden liggen, welke trends zich voordoen en hoe veiligheidsmaatregelen werken.

Spreker