Beroepsziekten en de lange juridische strijd die volgt

Siewert Lindenbergh Spotlight interview

Op maandag 25 januari 2021 was Siewert Lindenbergh, hoogleraar privaatrecht aan Erasmus School of Law, kort te zien in het televisieprogramma Pointer van KRO-NCRV dat aandacht besteedt aan de lange juridische strijd van beroepsziektezaken.

Lindenbergh vergelijkt de Nederlandse situatie met die in buurland België, waar een Agentschap voor Beroepsrisico’s dergelijke kwesties behandelt buiten de rechterlijke macht om. In Nederland wordt dit proces wel nog via de rechter gespeeld, waarbij de juridisering tot veel bijkomende zorgen en onzekerheden leidt voor het slachtoffer. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de lange, juridische procedures kunnen leiden tot ernstige psychische klachten. Lindenbergh bepleit dat een Belgisch systeem, waarbij de individuele schade niet exact teruggeleid hoeft te worden tot het werk, ook voor Nederland beter zou functioneren, zodat slachtoffers sneller en beter kunnen worden geholpen. Deze manier van probleemoplossing zou tevens kunnen leiden tot minder gepolariseerde conflicten, nu het huidige aansprakelijkheidsrecht uitnodigt tot maximale strijd tussen partijen.

Bekijk de volledige uitzending hier