Beter inzicht in sociale mediagebruik van probleemjongeren nodig voor aanpak messengeweld

Frank Weerman

Prof. dr. Frank Weerman, hoogleraar jeugdcriminaliteit aan Erasmus School of Law, reageert in een uitzending van EenVandaag op het toenemende messengeweld in Nederland.

Ook het aantal steekincidenten waar tieners bij betrokken zijn blijkt flink te zijn toegenomen over de laatste drie jaar. Veel van deze jongeren zorgen voor problemen maar hebben vaak zelf ook problemen, bijvoorbeeld achterstandsachtergronden of problemen met ouders, school of schulden, zegt prof. Weerman.

De toename is geen aanleiding om ons massaal zorgen te gaan maken om de Nederlandse jeugd, maar wel om die kleine groep die actief is op het gebied van messengeweld en wapenbezit, aldus prof. Weerman. Zo stelt hij dat we meer inzicht moeten krijgen in het sociale media gebruik van deze probleemjongeren om dit probleem te begrijpen en bestrijden.

Beluister het volledige fragment hier.