Criminelen halen miljoenen euro’s binnen door middel van zorgfraude

Healthcare fraud

Volgens André den Exter, universitair hoofddocent Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, is zorgfraude geen nieuw fenomeen, maar de manier waarop de fraude gepleegd wordt en hoe gemakkelijk dit gaat is verbijsterend. In een opiniestuk in de Volkskrant gaat hij in op het fenomeen en de aanpak van dit probleem.

Onderzoek van RTL Nieuws en het Informatie Knooppunt Zorgfraude heeft aangetoond dat criminele ondernemers zorginstellingen oprichten en op deze manier met dubieuze constructies geld wegsluizen. 567 zorgbedrijven in 212 gemeenten worden aangemerkt als ‘dubieus’. Op landelijk niveau wordt de hoeveelheid geld die weglekt uit de zorg geschat op miljoenen.

Dweilen met de kraan open

Doordat verschillende opsporingsdiensten steeds intensiever gegevens met elkaar uitwisselen, is het mogelijk om beter zicht te krijgen op het probleem. Dit is echter een pleister plakken op de wond in plaats van deze laten genezen. “Zolang ondernemers vrij spel hebben in het opstarten van een netwerk van onduidelijke juridische constructies, en daarmee het toezicht op verleende zorg belemmeren, blijft het dweilen met de kraan open”, aldus Den Exter.

Criminele trucjes

Vanaf 1 januari 2022 treedt een nieuwe wet in werking met een meld- en vergunningsplicht voor startende zorgaanbieders. Strakkere regulering van oprichtingsvereisten voor nieuwe zorginstellingen is van groot belang. Toch weten sommige criminelen ook deze strakkere regulering op innovatieve wijze te omzeilen, bijvoorbeeld door het benoemen en vervangen van tijdelijke bestuurders uit hun eigen netwerk.

Toezicht is noodzakelijk

Zorgfraude is erg complex en eist veel mankracht en expertise. Juist vanwege die complexiteit heeft het geen prioriteit bij het Openbaar Ministerie. “In enkele gevallen zijn wel ontnemingsvorderingen ingediend en heeft dit geleid tot de strafrechtelijke veroordeling van bestuurders, gecombineerd met de beslaglegging op privé- en zakelijke tegoeden. Maar tot nu toe gaat het slechts om enkele tientallen uitspraken, al dan niet succesvol”, zo stelt Den Exter. In het nieuwe stelsel is enkel ruimte voor gecontracteerde zorgaanbieders. Alleen onder toezicht van de financier kunnen zij verleende diensten declareren. “Door de vroege signaleringsfunctie en het gebruik van fraude risico-indicatoren, kunnen zij de betaling aan criminele zorgaanbieders opschorten en zo nodig terugvorderen via de civiele rechter. Daar is het Openbaar Ministerie niet voor nodig,” volgens Den Exter.

Universitair Hoofddocent

Lees het opiniestuk hier.