De kracht van het sociale (zorg)netwerk

Houten figuurtje omringd door meerdere huisjes

In het kader van het NWO Smart Governance programma ontving Annie de Roo, universitair hoofddocent Rechtsvergelijking en Geschillenbeslechting, in 2015 een omvangrijke subsidie, met co-financiering door de Gemeente Rotterdam, voor haar meerjarige project Lokaal Bestuur en Eigen Kracht in Rotterdam. Dit project werd afgelopen jaar succesvol afgesloten met een internationale expertmeeting bij Erasmus School of Law, welke resulteerde in het boek Family Group Conference Research – Reflections and Ways Forward.

Het Rotterdamse NWO-onderzoek kreeg onder meer vorm door interviews met meer dan 100 huishoudens, veelal met complexe problematiek, maar ook sociale hulpverleners in Rotterdam werden bevraagd.

Te hoog gegrepen
De hoge verwachting rond de zorgtransitie van 2015, dat iedere zorgvrager voor elk type probleem wel een beroep kan doen op steun vanuit het eigen netwerk, bleek te hoog gegrepen. Toch blijkt de steun vanuit de familie- en vriendenkring, en – in mindere mate – vanuit de buurt, in de meeste gevallen niet meer weg te denken. Bovendien wordt deze steun vaak zeer positief beoordeeld. Daarnaast bleek een deel van de huishoudens onbekend met het nieuwe wettelijk recht op een familiegroepsplan zoals neergelegd in de Jeugdwet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dat is opvallend, omdat het faciliteren van dergelijke plannen een nieuwe publieke taak is voor Nederlandse gemeenten.

Van expert meeting tot boek
Het Rotterdamse onderzoeksproject werd afgelopen jaar succesvol afgesloten met een internationale expertmeeting bij Erasmus School of Law, waar vooraanstaande onderzoekers met elkaar debatteerden over de voors en tegens van verschillende benaderingen in het wetenschappelijk onderzoek naar de activering van het persoonlijke netwerk in het sociaal domein.

Deze meeting resulteerde in het boek, Family Group Conference Research – Reflections and Ways Forward. Hierin wordt het onderzoek naar sociale netwerk-ondersteuning in een breder, multidisciplinair perspectief geplaatst. Ook worden praktijkervaringen gedeeld, zoals vanuit het Londense stadsdeel Camden, waar al veel bereikt is met een geïntegreerde professionele en netwerk-aanpak.

Informatie vindt u hier.