De potentie van taakstraffen voor jongeren: een pleidooi voor gerichtere invulling

Gwendolyn Koops-Geuze

Het jeugdstrafrecht staat voor de uitdaging om jongeren die met justitie in aanraking komen op het juiste pad te krijgen en te houden. Taakstraffen worden vaak opgelegd, ook aan jongeren die voor de kinderrechter verschijnen. Maar wat zijn nu eigenlijk de effecten van taakstraffen? Het onderzoek van Gwendolyn Koops-Geuze, promovenda aan Erasmus School of Law, schijnt licht op de potentie van taakstraffen voor door de kinderrechter veroordeelde jongeren, maar wijst ook op belangrijke aandachtspunten die een betere benutting van dit potentieel in de weg staan.

Ondanks de groeiende toepassing van taakstraffen in westerse jeugdstrafsystemen bleek er nog veel onduidelijk over de (lange termijn) effecten van taakstraffen op recidive onder jongeren. Met name wat betreft de toepassing van taakstraffen in de meest gevorderde fase van het jeugdstrafrechtsysteem, namelijk wanneer jongeren voor de kinderrechter verschijnen. “In mijn onderzoek kwam onder andere naar voren dat door de kinderrechter veroordeelde jongeren met een taakstraf minder vaak en minder ernstig terugvallen in de criminaliteit dan jongeren met een (korte) detentiestraf. De potentie ligt dus bij taakstraffen wat betreft het reduceren van recidive en het verstoren van een pad van naar langdurige criminaliteit in de volwassenheid”, aldus Koops-Geuze. Echter, blijkt uit het onderzoek van Koops-Geuze ook dat de nadruk op de pedagogische doelstelling binnen het jeugdstrafrecht voor sommige jongeren op de achtergrond dreigt te raken: “Het is dus van essentieel belang om taakstraffen beter af te stemmen op de unieke behoeften van door de kinderrechter veroordeelde jongeren om daadwerkelijk impact te hebben op de langere termijn.”

Een pleidooi voor een herziene visie op taakstraffen

Daarom pleit Koops-Geuze voor een nieuwe kijk op de manier waarop taakstraffen worden toegepast en uitgevoerd. “Er valt nog meer uit taakstraffen te halen dan in hoeverre dat op dit moment gebeurt. In de toekomst zouden we bijvoorbeeld we meer aandacht kunnen besteden aan de elementen van taakstraffen die door jongeren zelf als effectief worden ervaren, vooral díe elementen die ook terug te zien zijn op de langere termijn.”

Promovendus

Wil je meer weten?

Op 25 april 2024 verdedigt Koops-Geuze haar proefschrift met de titel: The Last Straw. Hier vind je alle informatie over de promotie