De toekomst van kapitalisme in Europa

BNR's Big Five
Jan Peter Balkenende sitting whilst looking at the camera
Erasmus School of Law

In een recente podcast van BNR's Big Five spreekt Jan Peter Balkenende over de toekomst van het kapitalisme in Europa. Balkenende is emeritus hoogleraar Governance, Institutions and Internationalisation van Erasmus School of Economics en Erasmus School of Law. Voordat hij hoogleraar was, was hij premier van Nederland van 2002-2010. In de vier jaar daarvoor was hij fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer.

In de podcast begint Balkenende zijn betoog door te stellen dat kapitalisme op zichzelf een neutrale term is voor de organisatie van een economie. Echter, kapitalisme kan je nooit los zien van een morele context, aldus de emeritus hoogleraar. We zitten nu, met het oog op drie grote vraagstukken, niet op het goede spoor. We kampen namelijk met het klimaatvraagstuk, het vraagstuk over grondstoffen en materialen en het vraagstuk over ongelijkheid. Deze problemen geven aanleiding tot discussies over de toekomst van het kapitalisme.

De toekomst van het kapitalisme

Er zijn verschillende benamingen voor vormen van kapitalisme die volgens hun bedenkers in de toekomst geïmplementeerd zouden moeten worden. In deze verschillende bewoordingen komen, volgens Balkenende, drie centrale elementen naar voren. Allereerst moeten we ons focussen op langetermijndenken. Vervolgens moeten we afstand nemen van de eenzijdige focus op de aandeelhouder die kiest voor alle stakeholders en zich dus bijna alleen focust op winst. Ten slotte moet er een veel betere balans komen tussen ecologische, economische en sociale belangen, aldus de emeritus hoogleraar.

U kunt de volledige podcast van BNR’s Big Five, 17 februari 2023, hier beluisteren.