Dr. Sophie van der Zee genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2020

Sophie van der Zee

De Klokhuis Wetenschapsprijs wordt uitgereikt op zondag 15 november 2020. Uit 61 inzendingen, afkomstig van universiteiten, hogescholen en umc’s in Nederland, zijn tien onderzoeken genomineerd.

Dr. Sophie van der Zee, Universitair Docent Gedragseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de genomineerden voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2020. De prijs richt zich op wetenschappelijk onderzoek, dat relevant en interessant is voor kinderen op de basisschool. Het onderzoek van Dr. Van der Zee richt zich op leugendetectie.

Kun jij beter liegen dan je ouders?
Iedereen liegt. Ook jij. Ook je ouders. En dat terwijl je ouders je vast hebben geleerd dat je niet mag liegen, zeker niet tegen hen. Maar ze hebben je vast ook geleerd dat het belangrijk is om beleefd te zijn. En soms is daar een leugentje voor nodig, bijvoorbeeld als je iets stoms cadeau hebt gekregen. Dan is een leugentje om bestwil ineens wel ok. Denk jij dat je met je leugens weg kunt komen? En dat je het doorhebt als je ouders liegen? In dit onderzoek kun je erachter komen wie thuis de beste leugenaar en leugendetector is!

Kijk voor meer informatie op de website van het Klokhuis.