Economische analyse van geschillenbeslechting met Evangelia Nissioti en professor Louis Visscher in Law out Loud Episode 4

Nissioti en Visscher

In aflevering vier staat de economische analyse van het recht centraal. Promovendus Evangelia Nissioti van het European Doctorate in Law and Economics-programma (Hamburg Institute for Law and Economics en Erasmus School of Law), en professor Louis Visscher van het Rotterdam Institute for Law and Economics, bespreken nieuwe vormen van geschillenbeslechting. Het verzekeren van toegang tot de rechter kan kostbaar zijn voor samenlevingen, maar zonder adequate toegang tot de rechter kunnen de stimulerende effecten van de wet worden verzwakt. Kunnen gelijkheid en efficiëntie tegelijkertijd worden bereikt door onze benadering van procesvoering te veranderen? En kan dit deels worden ondersteund door de beschikbaarheid van online platforms?

Eva zet de verschillen tussen en de respectievelijke voordelen van private adjudication (mediation) en collectieve schikking uiteen als middel om rationele apathie bij geschillen te overwinnen. Na bestudering van de EU Mediationrichtlijn 2008/52/EG komt de Nederlandse ervaring onder de aandacht. Enkele bekende casestudy's en voorbeelden van collectieve schikking worden geschetst. Daarna bespreekt Eva zowel de Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM) van 2005 als de recentere Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WACM) van 2019, met een beetje hulp - van Louis - over de uitspraak.

Episode 4: Eva en Louis: “Economische inzichten over particuliere arbitrage en collectieve schikkingen”

Host: Liam Wells
Junior: Evangelia Nissioti
Senior: Louis Visscher

Law Out Loud

In Law Out Loud draaien we de tafel om tussen senior en junior onderzoekers/experts. De onderzoeksvraag van elke promovendus is uniek, dus zelfs een hoogleraar kan iets leren van degenen in de allereerste fase van hun carrière! In elke aflevering van de serie krijgt een PhD-onderzoeker - onze junior onderzoeker - de kans om zijn onderzoek uit te leggen aan een senior academicus / expert in hetzelfde vakgebied. De senior probeert op zijn beurt te leren van de junior en verwante inzichten bij te dragen vanuit zijn eigen onderzoek. De onderwerpen in de serie hebben betrekking op juridische reacties op nieuwe sociale, economische, ecologische en technologische ontwikkelingen. Deze variëren van: consumentenbescherming onder nieuwe bedrijfsmodellen tot de opkomst van hoogfrequente handel op de aandelenmarkt en het gebruik van nieuwe vormen van geschillenbeslechting naast de rechtbanken.

Law Out Loud wordt gefinancierd door de Erasmus Graduate School of Law en elke aflevering wordt geproduceerd en bewerkt door EGSL-promovendi: Liam Wells, Josje de Vogel, Sophia Paulini en Georgia Antonopoulou.

Je kunt hier naar aflevering 4 luisteren.