“Een digitaal Europees medisch dossier biedt grote voordelen”

Martin Buijsen

De Europese Commissie werkt aan de eventuele invoer van een digitaal Europees identiteitsbewijs. Hieraan worden mogelijk ook medische gegevens gekoppeld. Volgens Martin Buijsen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, biedt zo’n digitaal Europees medisch dossier kansen, mits dit met de juiste randvoorwaarden gebeurt. Als onderdeel van het Metro-panel, licht hij zijn standpunt toe.

“Een patiëntendossier dat je over de grens kunt delen met zorgaanbieders biedt grote voordelen. Elk land kent nu zijn eigen systemen, manieren van opslaan en bewerken”, legt Buijsen uit. Een Europese integratie van medische dossiers is efficiënter en kan in levensbedreigende situaties het verschil maken. Volgens Buijsen profiteert iedereen van een digitaal Europees medisch dossier.

Belangrijke randvoorwaarde
De hoogleraar Gezondheidsrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam noemt echter wel een belangrijke randvoorwaarde: “Je zou wel willen dat mensen zelf kunnen beslissen over wie er inzage krijgt in dat medische dossier, dus dat zij degenen zijn die bepalen wie er inzage in zouden hebben.” Het is op dit moment nog niet bekend of deze voorwaarde is opgenomen in het voorstel, maar Buijsen verwacht dat dit wel gaat gebeuren: “In heel Europa is het denken over medische dossiers en omgang met medische gegevens niet heel verschillend. In principe beslist de patiënt wie er inzage in de gegevens mag hebben en dat wordt eigenlijk in heel Europa wel aanvaardt. Ik kan me niet voorstellen dat men een Europees medisch dossier overweegt zonder dat de patiënt daar zelf zeggenschap over heeft.”

Privacy
Zorgen over privacy van patiënten ziet Buijsen ook niet, aangezien in heel de EU dezelfde privacywetgeving van kracht is: “Waar het gaat om de bescherming van informationele privacy zijn we binnen de Europese Unie allemaal onderworpen aan dezelfde regels. De totstandkoming van een Europees digitaal identiteitsbewijs en medisch dossier doen de gevaren niet toenemen als je dat vergelijkt met een digitaal identiteitsbewijs of medisch dossier dat binnen Nederland blijft.”

Lees alle reacties van het panel van Metro hier.