Elena Kantorowicz-Reznichenko en Pieter Desmet benoemd tot hoogleraren Quantitative Empirical Legal Studies

Per 1 januari 2021 zijn dr. Elena Kantorowicz-Reznichenko en dr. Pieter Desmet benoemd tot hoogleraar op de duoleerstoel Quantitative Empirical Legal Studies aan Erasmus School of Law. Deze benoemingen zijn in lijn met de missie van Erasmus School of Law om een ​​loopbaan in onderzoek te bevorderen. Ook houden ze rechtstreeks verband met de ambitie van de faculteit om haar positie als toonaangevend onderzoeksinstituut uit te breiden door een methodologische focus op empirisch juridisch onderzoek, en de lancering van een nieuw interdisciplinair onderzoekscentrum Public and Private Interests - Towards a new Balance.

Met de oprichting van de duoleerstoel Quantitative Empirical Legal Studies erkent Erasmus School of Law het belang van empirische juridische studies als een groeiende subdiscipline binnen de empirisch gedreven tak van de juridische wetenschap, die de afgelopen jaren heeft geprofiteerd van de enorme hoeveelheid (big) data. De methodologische focus van Erasmus School of Law wordt hiermee op de verschillende inhoudelijke onderzoeks- en onderwijsgebieden versterkt, namelijk ook met betrekking tot de rol van het recht bij het beschermen van publieke en private belangen. De leerstoel vormt een aanvulling op de al bestaande leerstoelen Empirical Legal Studies en Experimental Legal Studies bij Erasmus School of Law.

Prof. dr. Fabian Amtenbrink, vice-decaan Onderzoek, is verheugd: “De oprichting van de duoleerstoel Quantitative Empirical Legal Studies is een geweldige kans om de toch al zeer sterke methodologische focus van Erasmus School of Law op empirisch onderzoek te versterken en verder te verankeren, als een hulpmiddel om kennis te vergroten op het gebied van recht en criminologie en om beleidsmakers en wetgevers te voorzien van evidence-based oplossingen voor de maatschappelijke uitdagingen waarmee we als samenleving worden geconfronteerd. "

Over Elena Kantorowicz-Reznichenko

Het onderzoek van Elena Kantorowicz-Reznichenko richt zich op empirische juridische studies in het algemeen en experimentele methoden in het bijzonder. Ze onderzoekt empirisch juridische vragen uit verschillende domeinen, zoals openbaar beleid en regelgeving (nudges), staats- en auteursrecht. Ook is zij een internationaal expert op het gebied van dagboetes, zoals blijkt uit haar toonaangevende publicaties en de adviserende rollen waarvoor ze wordt uitgenodigd. Ten slotte doet zij ook onderzoek op het gebied van het internationaal strafrecht. Elena heeft een zeer interdisciplinaire studieachtergrond, met diploma's in rechten, psychologie en economie & recht. Voordat ze aan haar academische carrière begon, werkte Elena als strafaanklager bij het openbaar ministerie in Israël. Elena Kantorowicz-Reznichenko is academic coordinator van het European Doctorate in Law and Economics en lid van de facultaire Research Ethics Committee.

Over Pieter Desmet

Pieter Desmet doet kwantitatief empirisch onderzoek naar besluitvorming in verschillende juridische domeinen, waaronder de besluitvorming van slachtoffers, daders en rechters, evenals gedragsethiek en bestuurlijke en consumentenbeslissingen en nudges. Zijn onderzoek is interdisciplinair, bekroond met prijzen en is gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften in verschillende domeinen. Pieter Desmet is mededirecteur van het Onderzoeksprogramma Behavioural Approaches to Contract and Tort en schrijft periodiek columns over gedragsinzichten & recht voor NRC Handelsblad.

Universitair Docent
Universitair Hoofddocent

Neem voor meer informatie contact op met Ronald de Groot, communicatiemedewerker van Erasmus School of Law, via rdegroot@ese.eur.nl of +31 6 53 641 846.