Emeritus Pieter Spierenburg overleden

In memoriam - tekst

Op donderdag 21 maart 2019 is prof. dr. P.C. (Pieter) Spierenburg (1948) overleden. Met de gezondheid van Pieter ging het al enige tijd niet goed. Toch komt het bericht van zijn overlijden onverwacht. Met Pieter verliest de faculteit een gedreven wetenschapper, een betrokken en dierbare collega.

Van 1977 tot 2013 was Pieter Spierenburg werkzaam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tot zijn emeritaat in 2013 maakte hij deel uit van de sectie Criminologie van Erasmus School of Law, waar hij vanaf november 2006 bijzonder hoogleraar Historische Criminologie was. Vanaf 1977 was Pieter al verbonden aan de subfaculteit Maatschappijgeschiedenis, onderdeel van de huidige Erasmus School of History, Culture and Communication. Gedurende zijn emeritaat bleef Pieter sterk betrokken bij en nauw verbonden met de sectie Criminologie en onze faculteit.

Pieter Spierenburg promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam in 1978 met het proefschrift Judicial Violence in the Dutch Republic: Corporal Punishment, Executions and Torture in Amsterdam, 1650 – 1750. Met zijn boek The Spectacle of Suffering (Cambridge UP, 1984) vestigde hij definitief zijn naam als een van de internationaal meest gezaghebbende historisch-criminologen. Hij vervulde vele gasthoogleraarschappen, onder meer aan Carnegie Mellon University (2001) en de University of California, Berkeley (2006). Vlak voor zijn emeritaat, in september 2013, werd hij bij het NIOD leider van het onderzoeksprogramma Four Centuries of Labor Camps. In een interview, dat binnenkort zal verschijnen in het Tijdschrift over Cultuur & Criminaliteit (2019: 1), noemt hij A History of Murder (Polity, 2008) als zijn boek waar hij het meest trots op is. Zijn meest recente boek Violence and Punishment: Civilizing the Body through Time (Polity, 2013) is een bundel van veelal eerder in het Nederlands verschenen artikelen van zijn hand.