Is er een link tussen de Marokkaanse cultuur en misdaad?

Foto van Abdessemad Bouabid

Het Marengo-proces tegen onder andere Ridouan Taghi is begonnen en de serie Mocro Maffia wordt massaal bekeken op Videoland. De link tussen criminaliteit en de Marokkaanse cultuur is snel gelegd. Bij Radio Rijnmond legt Abdessamad Bouabid, universitair docent Criminologie aan Erasmus School of Law, uit waarom dit echter onterecht is.

In de internationale criminologie is het wijdverspreid dat de oververtegenwoordiging van etnische minderheden in misdaadcijfers niet te wijten is aan culturele achtergrond: “Ze belanden in de criminaliteit omdat ze opgroeien in armoede en in wijken waar crimineel gedrag wordt gestimuleerd. Daarnaast wordt er nog altijd etnisch geprofileerd door politie en justitie” aldus Bouabid.

Volgens Bouabid is deze beeldvorming lastig te keren, ondanks de talloze voorbeeldfiguren zoals burgemeester Aboutaleb en Najib Amhali. “Negativiteit beïnvloed sneller dan positiviteit. Deze voorbeelden kunnen niet op tegen plofkraken of gewone overlast in wijken”. De eerste stap in het keren van deze stigma’s is bewustwording: dit moet veranderen! Problemen met jongeren moet worden aangepakt als jeugdcriminaliteit, het doet er niet toe welke afkomst deze jongeren hebben zo stelt Bouabid.

Uit het onderzoek van Bouabid volgt daarnaast dat Marokkaanse Nederlanders last hebben van deze beeldvorming, een overgroot deel wordt er moedeloos, woedend of gefrustreerd van. “Het creëert ook een gevoel van onrechtvaardigheid. In het onderwijs komen termen als gelijkheid en rechtvaardigheid regelmatig terug, maar in de echte wereld krijgen Marokkaanse Nederlanders te maken met het tegenovergestelde. Zij krijgen het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten. Wij als samenleving moeten dat niet willen”, aldus Bouabid.

Universitair Docent

Lees het volledige artikel van Radio Rijnmond hier.