Is er een toename in het aantal geweldsincidenten in de wijk Feijenoord?

Foto van Robby Roks

De wijk Feijenoord probeert vooruit te komen, maar wordt tegelijkertijd geconfronteerd met haar grauwe verleden. Ook deze zomer; In drie weken tijd hebben vijf schietpartijen in Feijenoord het landelijke nieuws gehaald en in dezelfde periode hebben meer incidenten plaatsgevonden met messen een vuurwapens.  Robby Roks universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, en Gijs Custers, socioloog aan Erasmus Universiteit, gingen samen op pad door de wijk Feijenoord en bespraken deze ontwikkelingen.

Lopend door de Oranjeboomstraat, de hoofdstraat van de wijk Feijenoord, vertelt Roks over zijn onderzoek waarin hij zocht naar de samenhang tussen de geweldincidenten onder Rotterdamse jongeren, de drillrapcultuur en social media.

“Daar zie je problemen in onder andere de Oranjeboomstraat, maar ook breed op Zuid. We gaan nu vervolgonderzoek doen op scholen, in heel Rotterdam, naar messenbezit en messengebruik, in opdracht van de gemeente”, aldus Roks. Naast een recent gestart onderzoek, heeft de politie recent camera’s geplaatst op een centraal punt in de wijk, de Persoonsdam. “Ik weet niet of je daarmee de oorlog wint. Bij veel zorgen die er zijn, wordt teruggegrepen op dit soort technologieën”, aldus Roks.

“Of er een toename plaatsvindt van messengeweld is lastig te zeggen”, zo stelt Roks. “Er lijkt een voorzichtige opwaartse trend, maar dat is niet met zekerheid vast te stellen omdat het niet goed kan worden vergeleken met eerdere jaren. Wanneer je alle steekincidenten op een rijtje zet, lijkt er een enorme toename. Maar dit kan ook een mediaframe zijn. Wat vaststaat is dat er meer aandacht voor is bij de politie en gemeente”.

Universitair Hoofddocent

Lees het volledige artikel in het NRC hier.