Erasmus School of Law lanceert eerste MOOC over arbeidsrecht en grensoverschrijdend wegvervoer

Foto van een vrachtwagen

Vanaf 2017 is de sectie Arbeidsrecht van Erasmus School of Law betrokken bij het Erasmus+ project genaamd SENSE.

In dit door de Europese Commissie gesubsidieerde project buigt zij zich samen met partners van de University of Antwerp, Tilburg University, University of Luxembourg en de University of Gdańsk over de arbeidsrechtelijke uitdagingen op het terrein van grensoverschrijdend transport binnen de Europese Unie.

Vanuit de sectie Arbeidsrecht van Erasmus School of Law zijn de drijvende krachten achter deze Massive Open Online Courses (MOOC) projectmanager en promovenda mr. A. (Amber) Zwanenburg en prof. mr. J.H. (Zef) Even. Met behulp van Risbo hebben zij de MOOC ontwikkeld op het digitale open access platform Coursera. Zij werden hierbij ondersteund door prof. mr. A.R. (Ruben) Houweling (initiatiefnemer van het project) en mr. B. (Bas) Krijgsman (onze juridische digiwizard). Binnen deze eerste ESL-MOOC krijgen studenten de mogelijkheid zich binnen zeven weken wegwijs te maken in het toepasselijk arbeidsrechtelijke kader van het Europees wegtransport. Na een introductie volgen vijf modules en een eindopdracht, waarin de uitdagingen van de toepassing van het wettelijk kader op de grensoverschrijdende transportsector duidelijk naar voren komen.

De MOOC toont een unieke samenwerking tussen docenten van verschillende universiteiten waarbij studenten met behulp van videoclips, mc-vragen, forums en een peer-review assessment door de juridische Europeesrechtelijke kaders worden begeleid. Zo is er aandacht voor de fundamentele EU vrijheden, het internationaal privaatrecht, de Detacheringsrichtlijn, Europese sociale zekerheid en de Europese Sociale Dialoog.

Hoewel de cursus nog maar enkele weken online staat, wordt hij nu al gevolgd door studenten uit vier verschillende continenten. ‘Heel inspirerend en motiverend te zien hoe onze MOOC in no time over de hele wereld wordt gebruikt.’, aldus Amber.

Samen met mr. F. (Farshida) Zafar werkt het team nu aan een LegalApp, waarmee chauffeurs in een oogopslag hun rechtspositie kunnen ‘checken’. ‘De vakvereniging reageert heel enthousiast op deze ontwikkeling. Het is mooi te zien dat ons onderzoek op deze wijze impact heeft op de werkvloer.’, merkt Ruben Houweling op.

Voor meer informatie over de MOOC en om kosteloos deel te nemen, verwijzen we naar deze link.