Erasmus School of Law Vis Moot Team viert groot succes

Het Vis Moot Team van Erasmus School of Law heeft een uitmuntende prestatie geleverd door zich te plaatsen in de top 32 van de Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot Court competitie, waarbij zij hun juridische vaardigheden hebben gedemonstreerd te midden van 370 universiteiten wereldwijd. Deze opmerkelijke prestatie heeft Erasmus School of Law prominent op de kaart gezet in de internationale moot-gemeenschap en draagt bij aan haar al rijke geschiedenis.

Deze buitengewone prestatie valt samen met het 60-jarig lustrum van Erasmus School of Law. Dit biedt een mooie aanleiding om te reflecteren op zowel de inspanningen van het verleden en het heden als de ambities voor toekomstige Vis Moot-competities.

Ervaringen teamleden

"Onze ervaring bij de Vis Moot was een juridische lange weg met grote uitdagingen, echt een juridische odyssee," zei Maria Geletko. "De uitdagingen waren groots, maar de kennis en groei die we hebben opgedaan en doorgemaakt waren werkelijk van onschatbare waarde." Haar teamgenoot Alexandra Altun voegde daaraan toe: "Elke zaak en elk argument stelde onze capaciteiten op de proef. Het was een strijd van juridische kennis en vaardigheden."

Voor Zeynep Tuna Arkin was de Vis Moot een podium voor culturele en juridische uitwisseling. “De premoots [red. voorbereidende pleitsessies] waren een geweldige kans om tegenstanders van over de hele wereld te ontmoeten; allen brachten zij een uniek perspectief naar voren op de complexe vraagstukken die behandeld werden”, aldus Zeynep. Deze sessies, die het team naar steden als Amsterdam, Den Haag, Helsinki, Brussel, Londen en Parijs brachten, waren niet alleen oefenrondes maar ook een culturele ervaring. “Elke stad had zijn eigen sfeer en eigen lessen voor ons, en het is ongelooflijk om dat allemaal in je op te nemen”, merkte Natasha Zechevikj op. “De Vis Moot was meer dan een wedstrijd; het was een bewijs van de kracht van teamwork en kameraadschap. Samen hebben we elk obstakel overwonnen en elke overwinning gevierd. Onze eenheid vormde onze kracht en dat heeft ons zo ver gebracht”, voegde ze toe.

Sara Dozai beschreef de ervaring als een fascinerende uitstap in de wereld van het internationale handelsrecht. "Van de pittoreske straten van Den Haag tot de levendige boulevards van Parijs, elke stad voegde een uniek element toe aan onze reis. We leerden niet alleen over recht; we beleefden het in de context van een divers, levendig Europa."

De motor achter het succes

Piotr Wilinski, Juan Pablo Valdivia Pizarro en Thomas de Bekker stonden aan het roer van deze reis als toegewijde coaches van het team. Hun expertise en mentorschap waren cruciaal om de uitdagingen van de competitie aan te kunnen pakken. "Onze coaches waren onze ankers en gaven ons de begeleiding en het vertrouwen die we nodig hadden om te slagen", aldus Maria.

Linklaters Nederland (hoofdsponsor) en Conway & Partners de hebben veel steun geboden bij deze overwinning. Naast financiële steun boden zij ook middelen en mogelijkheden voor het team om hun vaardigheden en kennis te ontwikkelen om op het hoogste niveau mee te kunnen doen.