EUR-Fellowship toegekend aan dr. Wouter Verheyen

Foto van dr. Wouter Verheyen
Fotograaf: Michelle Muus
Erasmus School of Law

Met de toekenning van de EUR-fellowship ter hoogte van € 135.000,- kan dr. Wouter Verheyen, programmadirecteur Commercial Law aan Erasmus School of Law, de komende drie jaar verder onderzoek doen naar horizontale samenwerking. Hierbij kijken verladers uit de logistieke sector gezamenlijk naar mogelijkheden om hun goederenstromen te bundelen.

De afgelopen jaren heeft Verheyen veel onderzoek gedaan op het grensgebied van recht en logistiek. Met zijn aankomende onderzoek wil hij bijdragen aan betere horizontale samenwerking binnen de logistieke sector door zowel innovaties te faciliteren als aan te jagen.

Horizontale samenwerking binnen de logistieke sector zorgt voor een verhoogde efficiëntie. Er zijn uiteraard vele varianten van horizontale samenwerking mogelijk, maar Verheyen zal zich met zijn onderzoek focussen op cargo bundling, platooning en e-commerce.

Het doel van het onderzoek van Verheyen is om voor de drie bovenstaande samenwerkingsverbanden standaard juridische contracten op te stellen. In deze contracten staan regels over inrichting van de vennootschap, dagelijkse werkzaamheden, aansprakelijkheid en verdeling van kosten en opbrengsten. Verheyen gebruikt een bottom up-benadering door voorkeuren van logistieke bedrijven op te vragen door middel van brede surveys (de eerste wordt binnenkort in 12 landen uitgezet). De modellen worden vervolgens als experiment getest bij een beperkte groep vervoerders. Als laatste wil Verheyen door middel van een online tool de contracten en modellen beschikbaar stellen aan de sector.

Cargo bundling
Het eerste model behelst cargo bundling, waarbij verschillende bedrijven hun lading vóór verzending bundelen. Hierdoor ontstaan schaalvoordelen en wordt empty running van vrachtwagens verminderd. Cargo bundling zorgt ook voor een het efficiënt laden en vullen van vrachtwagens. Nu rijden vrachtwagens met zware producten(bijvoorbeeld staalplaten) vaak met een halfvolle laadruimte. Door hier lichte producten aan toe te voegen, kan deze ruimte alsnog worden benut.

Platooning
Het tweede scenario waar Verheyen zich op focust is Platooning. Het idee daarvan is dat een leidende vrachtwagen de andere vrachtwagens in de colonne bestuurt. Toekomstige technologie zou het mogelijk moeten maken dat de chauffeurs in de colonne aan hun rusttijden kunnen voldoen, terwijl de colonne gewoon door blijft rijden. Daarnaast kan het de kans op kop-staartaanrijdingen verkleinen doordat de voorste vrachtwagen ook de rempedalen van de overige vrachtwagens bedient. Zover is het helaas nog niet: momenteel helpt platooning volgens Verheyen voornamelijk bij brandstofbesparing.

e-commerce
Het laatste model waar Verheyen onderzoek naar gaat doen, betreft verbeteringen binnen de e-commerce. Daarbij kijkt hij voornamelijk naar de mogelijkheden om kosten te verminderen die gepaard gaan met het herroepingsrecht en beschadigingen bij de levering. Volgens Verheyen wordt namelijk een grote hoeveelheid gekochte producten teruggestuurd naar de webshop. Door al die losse retourzendingen stijgen de kosten voor webshops aanzienlijk. Om die kosten te drukken zouden webshops moeten nadenken over een methode om deze zendingen te bundelen. Dit kan bijvoorbeeld door het oprichten van fysieke ophaal- en verzamelpunten, waar meerdere webshops bij aangesloten zijn. Hierdoor kan bijvoorbeeld het herroepingsrecht worden uitgesloten en is er meer controle op de aflevering van deze producten

Met het toekennen van EUR Fellowships aan onlangs gepromoveerde en talentvolle wetenschappers wil de Erasmus Universiteit Rotterdam meer zekerheid bieden met betrekking tot hun loopbaanontwikkeling.