Evaluatiecommissie brengt tussenrapportage uit over de uitvoering en effecten van de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming

digital handshake

Mr. Lianne van Kalken, docent en onderzoeker Staats- en Bestuursrecht aan Erasmus School of Law, evalueert samen met drie hoogleraren van Universiteit Leiden en Universiteit Maastricht de uitvoering en effecten van de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

De Tijdelijke wet, die in principe per 1 september vervalt, maakt het voor decentrale overheden mogelijk om gedurende de coronacrisis op afstand vergaderen en te stemmen via digitale middelen. Aan de digitale beraadslaging en stemming worden nadere eisen gesteld in de Tijdelijke wet. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een evaluatiecommissie ingesteld om de invoering, het gebruik en het verloop van deze wet te toetsen en waar mogelijk aan te vullen met aanbevelingen.

De commissie bestaat uit prof. dr. Bibi van den Berg en prof. mr. Geerten Boogaard van de Universiteit Leiden, prof. dr. Klaartje Peters van de Universiteit Maastricht en mr. Lianne van Kalken van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Prof. mr. Douwe Jan Elzinga van de Rijksuniversiteit Groningen leverde ook een juridische bijdrage. Op 20 mei is de eerste tussenrapportage van de commissie gepubliceerd. In de nabije toekomst kan nog een tweede tussenrapportage en een eindevaluatie worden verwacht.

De commissie evalueert voornamelijk aan de hand van data verkregen uit surveys die zijn uitgezet onder de griffiers in de verschillende bestuurslagen. Er wordt getoetst aan de hand van drie clusters: technische en cybersecurity aspecten; juridische/staatsrechtelijke aspecten; en politiek-bestuurlijke aspecten. In de eerste tussenrapportage concludeert de commissie dat de Tijdelijke wet voorziet in een grote behoefte, maar niet ideaal is. Noodzakelijke besluiten worden over het algemeen op een adequate en geldige wijze genomen en er is slechts sprake van enkele zichtbare incidenten. De commissie waarschuwt wel voor het effect van de versoepelende maatregelen op het terugvallen naar fysiek vergaderen.