Fraude met zorgdiploma’s neemt verontrustende vormen aan

André den Exter

Het Openbaar Ministerie (OM) en zorgmedewerkers waarschuwen voor een aanzienlijke stijging in het aantal valse diploma’s in de gezondheidszorg. Deze fraudeurs werken in de medische praktijk en verrichten handelingen zoals het aanleggen van infusen en het uitdelen van medicatie, zonder dat ze hier een (juiste) opleiding voor hebben gehad. André den Exter, universitair hoofddocent Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, uit tegenover RTL Nieuws zijn zorgen ten aanzien van deze stijging in fraudegevallen.

De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ontving in de eerste helft van 2022 59 meldingen van fraude met valse diploma’s. Dat is al bijna net zo veel als de 63 meldingen in heel 2021 die de Inspectie ontving, terwijl de tweede helft van het jaar nog moet komen. De IGJ noemt het personeelstekort als een van de oorzaken; wanneer er met spoed extra handen nodig zijn in een zorginstelling, worden diploma’s minder goed gecheckt, ondanks procedures die bestaan om fraude tegen te gaan.

Den Exter is kritisch over de stijging. Hij heeft begrip voor het personeelstekort en de urgentie van meer mankrachten, echter bepleit hij het belang van deze controle: “Als het gaat om injecties en medicatie toedienen, dan moet dat door gekwalificeerd personeel gebeuren, omdat er anders mogelijk gezondheidsschade ontstaat.” Zijn oordeel is daarom ook helder: “de zorgaanbieder moet blijven controleren. Welk personeel, wat voor vlees heb ik in de kuip? Hij moet gewoon z'n werk doen. Punt. Schaarste mag geen excuus zijn.”

Ook de fraudeur loopt een groot risico bestraft te worden voor de acties, waarschuwt de universitair hoofddocent Gezondheidsrecht: “Het zijn ook niet de minste overtredingen. In sommige gevallen kunnen er zelfs gevangenisstraffen worden uitgedeeld. Het gaat echt meer over misdrijven.”

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor het hele artikel van RTL Nieuws.

Klik hier voor de uitzending van RTL Nieuws.