Heeft het offline halen van gewelddadige videoclips wel zin?

Foto van Robby Roks

Na twee dodelijke steekpartijen wordt de Haagse drillrapgroep SK6 door politie en justitie extra in de gaten gehouden. De Burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen, hoopt nieuw geweld te voorkomen door gewelddadige videoclips offline te halen. Robby Roks, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, uit tegenover het AD zijn twijfels over de effectiviteit van deze aanpak.

Als locatie van twee dodelijke steekincidenten wordt het Schipperskwartier, de thuisbasis van de Haagse drillrapgroep SK6, extra in de gaten gehouden door politie en justitie. Burgemeester Van Zanen vreest dat drillrapvideo’s de druk onder jongeren op kan voeren om geweld te gebruiken. Door gewelddadige drillrapvideo’s offline te halen, hoopt hij het wapenbezit en -gebruik terug te dringen en nieuwe geweldsincidenten te voorkomen. Daarom wordt nu onderzocht of deze video’s sneller offline gehaald kunnen worden. Ook onderzoekt het ministerie van Justitie en Veiligheid of er een meldpunt kan komen voor gewelddadige video’s.

Twijfels over de slagingskans

Roks begrijpt de wens van de burgemeester van Den Haag, maar heeft zijn twijfels over de slagingskans van deze aanpak: “Welke content haal je dan offline? Ook algemene drillrap die naar geweld verwijst? Ik heb het gevoel dat jongeren sneller content maken dan dat je het offline kan halen.” Ook buiten Nederland wordt getracht drillrapvideo’s terug te dringen, vertelt Roks: “[In het Verenigd Koninkrijk] worden beelden dan live gestreamd of opnieuw gepost, desnoods onder een andere gebruikersnaam. Of ze worden gedeeld via WhatsApp, Instagram of Telegram.”

Averechts effect

De criminoloog van de Erasmus Universiteit Rotterdam vreest zelfs voor een averechtste werking: “Het gevaar is dat een ban van bepaalde clips zelfs statusverhogend kan werken. Als je een video hebt die de burgemeester wil verbieden, is die juist extra ‘heet.’” Daarnaast is het moeilijk om de video’s als strafbaar te categoriseren. “Veel beelden zijn juridisch gezien in orde, maar kunnen toch ernstig provocerend of beledigend overkomen op mensen die zijn ingebed in de straatcultuur”, aldus Roks.

Universitair Hoofddocent

Lees het volledige AD bericht hier.