Is het Pokémon? Is het Minecraft? Het is een vak van Erasmus School of Law

ErasmusX verbetert het onderwijs door nieuwe technologieën te gebruiken
Campus woudestein
Student zit in Polak Building met laptop op schoot te werken.

De ontwikkeling van het onderwijs aan onze universiteit staat niet stil, zo worden er tegenwoordig elementen uit games gebruikt. In een vak tijdens de bachelorstudie Rechten kunnen studenten via een online escape room met elkaar praten, puzzels oplossen en opdrachten maken. Alexander Whitcomb, operational manager van ErasmusX, is een van de aanjagers van deze innovatie: “Het is een verfrissende manier van leren. De studenten zijn heel erg enthousiast en de docenten ook.”

ErasmusX heeft als doel om nieuwe technologieën te gebruiken om het onderwijs te innoveren. Erasmus School of Law vroeg ze een module van het vak Juridisch Academische Vaardigheden tijdens de bachelor Rechtsgeleerdheid te vernieuwen. “Het is taaie kost. Ze willen het vak boeiender maken en zorgen voor meer samenwerking tussen studenten. Het moet ook minder inspannend worden voor de docenten. Met ruim 1500 studenten die het vak volgen, is het behoorlijk intensief voor docenten. En gelukkig hebben we hier allemaal oplossingen voor gevonden.”

Screenshot of a room in the online world

Samenwerken in de online wereld

Na overleggen, brainstormen en een gamejam (een sessie waarbij docenten van ESL en ErasmusX een aantal verschillende platforms gingen uitproberen) kwam het platform Gather als beste oplossing uit de bus. Gather lijkt een beetje op een combinatie van de videogames Pokémon en Habbo Hotel. Je kunt er heel eenvoudig tijd doorbrengen met anderen. In dit geval 1500 rechtenstudenten. “In Gather heb je verschillende ruimtes waar je meetings kan organiseren. Als je naar iemand loopt, gaat je camera aan en je microfoon open. Op dezelfde kaart kunnen verschillende mensen met elkaar praten zonder dat je elkaar in de weg zit. De kamers in het spel zijn privégebieden waar je bijvoorbeeld met jouw werkgroep aan de slag kan. Als je daar buiten staat, kan je niet horen wat daar binnen wordt besproken”, vertelt Alexander.

Er zitten ook een hoop andere functionaliteiten in: je kunt een whiteboard gebruiken, games, muziek en links naar websites toevoegen. Allemaal om het samenwerken te stimuleren. “Alle aangegeven uitdagingen van Erasmus School of Law konden we hiermee oplossen: het vak aantrekkelijker maken, in een online omgeving, samenwerken stimuleren en zorgen dat het minder intensief is voor docenten.”

"Het leuke is ook dat de omgeving steeds verandert. De ene escape room is in eeuwenoude tempel, een andere in een groen park of op een hoog flatgebouw"

Escape Room om te leren

Binnen Gather maakt het team verschillende escape rooms voor de module ‘Tech*Legal’. Toekomstige advocaten leren om de juiste dossiers te vinden in de verschillende databases. Noodzakelijk, maar niet heel spannend. “Bij dit onderdeel gaat het eigenlijk om herhaling. Hoe meer je oefent, het beter je erin wordt. Onze escape rooms maken dat leuker. Per kamer heb je de juiste code nodig om in de volgende kamer te komen. Je werkt heel eenvoudig samen met andere studenten. Je kan praten met elkaar, grapjes maken en samen tot de oplossing komen. Een leuke manier om te leren.”

Online feestkamer

Nadat studenten een leerdoel hebben gehaald is er een online feestkamer. Ze kunnen daar samen bordspellen doen, hangen en chillen. “Het leuke is ook dat de omgeving steeds verandert. De ene escape room is in eeuwenoude tempel, een andere in een groen park of op een hoog flatgebouw. De studenten zijn daardoor ook steeds benieuwd naar de volgende bestemming.”

"Het is een verfrissende manier om te leren en dat in een groep van 1500 studenten"

Enthousiaste studenten, docenten en makers

De eerste reacties zijn positief, vooral die van studenten. “De techniek voelt veel natuurlijker en vloeiender dan Teams of Zoom. Veel studenten zeggen: ‘Ik leer echt mijn andere studenten kennen.’ Het is een verfrissende manier om te leren en dat in een groep van 1500 studenten.” Alexander hoort dat studenten de stof beter kunnen onthouden. “Het is ook uniek om te leren via een escape room. Het zorgt ervoor dat studenten de leerstof beter tot zich nemen. Ze koppelen bepaalde visuele uitingen aan de onderwerpen. Daardoor is het makkelijker om te onthouden.”

Kant-en-klaar-pakket voor docenten

De gecreëerde escape rooms kunnen natuurlijk ook binnen andere vakken gebruikt worden. Alleen de puzzels zelf moeten dan aangepast worden. “Vanuit ErasmusX hopen we inderdaad om het op te schalen. Impact maken op een grotere schaal. We zijn bezig met een soort kant-en-klaar-pakket waarmee onderzoekers en docenten zelf aan de slag kunnen. Wij ondersteunen ze natuurlijk wel.”

Trotsheid overheerst na deze eerste pilot. “Ik ben het meest trots op het teamwork. ErasmusX, IT, het Learning & Innovation Team van Erasmus School of Law, de coördinator van het vak prof. Koen Swinnen en de studenten zelf die geholpen hebben. Samen vormen we één groot team. Het was een grote klus met een deadline, maar we hebben het gedaan. Op naar de volgende onderwijsinnovatie!”

How to gamify a course for 1500+ students

Op de website van ErasmusX staat een blog over het gehele proces.