Het Vis Moot avontuur van het 2022 Erasmus team

Vis MOOT team 2022

Zoals ieder jaar heeft Erasmus School of Law zes studenten uit haar masteropleidingen geselecteerd om de faculteit te vertegenwoordigen op de 29e editie van de Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot Court. Voor de derde keer op rij bereiden de teams zich online voor op de hoorzittingen in plaats van fysiek in Wenen en Hong Kong.

De Vis Moot is een van de grootste internationale moot courts, met meer dan 400 deelnemende universiteiten. Het evenement wordt ieder jaar in het voorjaar gehouden. Het biedt studenten de unieke kans om hun advocatuursvaardigheden te testen en te verbeteren, zowel qua schrijven als qua pleiten. De Erasmus Universiteit doet sinds de eerste editie in 1993 mee aan de Vis Moot. Enkele deelnames waren heel erg succesvol.

De weg naar de finale

De organisatoren verschaffen het probleem in oktober dat altijd gaat over de UNCITRAL Model Law on International Commercial Arbitration and the Convention on International Sale of Goods (CISG). Het probleem, de casus, bestaat uit juridische documenten die door twee commerciële partijen in een vroeg stadium van de arbitrageprocedure zijn uitgewisseld. Op basis van de casus treden de studenten op als vertegenwoordigers en moeten ze twee juridische nota’s maken. Eerst voor de appellant en vervolgens voor de verweerder.

Sinds begin oktober heeft het team ontelbaar veel uren gespendeerd aan het verbeteren van hun nota’s. “Het belangrijkste is dat je overtuigend bent en een goed verhaal kan vertellen”, zegt Margherita, een Arbitrage en Internationaal Ondernemingsrecht student: “Als ik kijk naar ons eerste concept, zie ik hoe ver we gekomen zijn.” De studenten zijn gevraagd om juridische rapporten op te stellen, eerst voor de appellant en vervolgens voor de verweerder. “Het was een interessante ervaring om goede juridische onderbouwing voor de appellant te maken en vervolgens je gedachten helemaal om te gooien en overtuigende argumenten voor de appellant te moeten bedenken”, voegt Junior, Arbitrage en Internationaal Ondernemingsrecht student, er aan toe. “Het schrijven van nota’s vereist intense en uitgebreide samenwerking; dat is iets wat ik in mijn studie nog niet eerder had ervaren”, vertelt Jian Shern, Arbitrage en Internationaal Ondernemingsrecht student. De papieren fase liep eind januari af.

Een hybride versie

Hoewel de pandemie de organisatoren wederom dwingt om de finale van de Vis Moot online te houden, kunnen studenten dit jaar wel weer fysiek naar enkele pre-moots afreizen, waarbij een deel van de mensen online is en een deel fysiek. “De organisatoren zijn bezig met fysieke social hubs, waardoor het mogelijk zal zijn om andere deelnemers van de Vis Moot te ontmoeten. Ik heb heel veel zin in de komende maanden, waarin we ook fysiek kunnen deelnemen aan de pre-moots!”, zegt Julia, student Commercieel recht en Ondernemingsrecht.

Ontmoet het Erasmus team

Dit jaar bestaat het Erasmus team uit zes studenten uit verschillende werelddelen en van verschillende juridische achtergronden. Junior, Julia, Margherita en Teun komen respectievelijk uit Mozambique, Polen, Italië en Nederland en hebben hun bachelor in Nederland afgerond. Alexia en Jian Shern komen uit Singapore en Hong Kong, waar zij op dit moment hun bachelors afronden.

De internationaliteit van het team was een belangrijk element in de voorbereiding van juridische argumentaties, waarbij de studenten te maken kregen met verschillende culture achtergronden. “Gedurende het schrijven van de memoranda, heb ik veel geleerd over de verschillen in juridische culturen, dat was een echte eyeopener!”, zegt Alexa, uitwisselingsstudent uit Hong Kong. “De diversiteit is een uitdaging en een kans om te groeien geweest voor het hele team, dat bestaat uit zowel civielrechtelijke als common law studenten”. Teun, een Internationaal Handelsrecht student, voegt hieraan toe: “Gedurende de Vis Moot, heb ik heel veel geleerd over het common law systeem. Het was heel interessant om dit zo uitgebreid te mogen ervaren!”

Het team wordt dit jaar gecoacht door Piotr Wiliński, Juan Pablo Pizarro en Thomas de Bekker. Het team is te volgen via haar sociale kanalen (Facebook, Instagram of LinkedIn).

Het team wil haar sponsors Linklaters Amsterdam en Conway & Partners bedanken. De sponsoren hebben de studenten nuttige adviezen en begeleiding geboden en de nodige financiele ondersteuning voor de kosten die de studenten maken gedurende de Vis Moot.