Kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar hulp eigen sociale netwerken bij zorgvraag

Expert meeting - social care domain

Op 26 juni vond een internationale academische expert meeting plaats, met als thema Qualitative and quantitative research into network engagement in the social care domain – the next step forward. De bijeenkomst werd georganiseerd ter gelegenheid van het 4-jarige NWO project Lokaal bestuur en eigen kracht in Rotterdam, dat gefinancierd wordt vanuit het nationale NWO Smart governance programma, met medewerking van de Gemeente Rotterdam en de Eigen Kracht Centrale.

Onder leiding van Dr. Annie de Roo (Erasmus School of Law, Sectie Sociologie, Theorie en Methodologie) is onderzocht in hoeverre Rotterdammers met een zorgvraag daadwerkelijk hulp vanuit hun eigen sociale netwerk krijgen. Een meer actieve rol voor eigen sociale netwerken is een centraal uitgangspunt van de zorgtransitie van 1 januari 2015.

Meer dan 100 Rotterdammers zijn hierover de afgelopen jaren meerdere malen geïnterviewd. Velen van hen blijken te worstelen met een opeenstapeling van problemen, waaronder schulden, psychische problematiek, verslaving, huisvesting, en de opgroeisituatie van kinderen. Bij zulke kluwen van problemen blijkt dat de zorgvrager en zijn/haar netwerk niet zonder professionele ondersteuning kunnen, maar omgekeerd kan de zorgprofessional ook niet zonder het netwerk. Men is op elkaar aangewezen. Een uitdaging is hoe men elkaar optimaal kan aanvullen.

Tijdens de expert meeting zijn de bevindingen gedeeld met collega-onderzoekers uit diverse Europese landen. Men is algemeen van oordeel dat geijverd dient te worden voor onderzoek met veel grotere aantallen respondenten dan in de decennia tot nu toe steeds het geval is geweest, om de effectiviteit van professionele dan wel netwerksteun accuraat te kunnen meten. Daarnaast is men van oordeel dat de inschakeling van het eigen netwerk ook legitimiteitsvragen opwerpt, die op hun beurt de wijzen van onderzoek doen kunnen beperken. Zo bestaat sinds 2015 in Nederland een wettelijk recht op het maken van een eigen familiegroepsplan, maar het bestaan van dit recht bleek bij geen van de ondervraagde Rotterdammers en de betrokken zorgprofessionals bekend. Er is dus nog werk aan de winkel, waaronder zeker ook rechtswetenschappelijk onderzoek.

Onder het NWO Smart Governance programma zijn nog vier andere projecten gehonoreerd, waaronder een aanvraag vanuit de FSW door bestuurskundige professor Joop Koppenjan voor onderzoek naar publiek-private samenwerking op het gebied van ruimtelijke ordening en infrastructurele projectontwikkeling. Op instigatie van Koppenjan en De Roo zal binnenkort een Engelstalige, refereed bundel worden gepubliceerd met bijdragen vanuit alle vijf NWO Smart governance projecten, om te kijken welke gemeenschappelijke ontwikkelingen geïdentificeerd kunnen worden ten aanzien van slimme sturings- en samenwerkingsmodaliteiten. Het onderzoeksrapport ‘Lokaal bestuur en eigen kracht in Rotterdam’ is binnenkort via diverse media beschikbaar.