Leren vanuit nieuwe perspectieven: PhD-onderzoeker Isabella deelt haar ervaringen met de ATLAS Agora Summer School

Researchers gathered and smiling

Elk jaar selecteert Erasmus School of Law een PhD-onderzoeker om de ATLAS Agora summer school bij te wonen, welke wordt georganiseerd door Osgoode Hall Law School aan York University in Toronto, Canada. Dit jaar woonde Isabella Regan, promovenda aan Erasmus School of Law, de summer school bij. De summer school wordt sinds 2008 georganiseerd door de Association of Transnational Law Schools (ATLAS), waarvan Erasmus School of Law een partneruniversiteit is. In dit artikel spreken we met Isabella over haar ervaringen in en grootste lessen uit Toronto.

"Gedurende zes dagen nam ik samen met 21 PhD-onderzoekers van over de hele wereld deel aan lezingen en seminars over verschillende onderwerpen in het kader van actuele internationale juridische kwesties en -methodologie." Het thema van dit jaar was 'Interdisciplinary and Public Facing Approaches to Legal Research'. Deelnemers waren promovendi van zes instellingen: Osgoode Hall Law School, University of Montreal, University College Dublin, Universiteit Antwerpen, Bar-Ilan University en Erasmus School of Law. De promovendi brachten echter ervaringen en inzichten mee uit meer dan alleen de landen waarin de instellingen zijn gevestigd.

Internationale kwesties en peer-perspectieven

"De lezingen waren gericht op actuele internationale kwesties en de wisselwerking tussen het recht en andere academische disciplines. Toonaangevende professoren van zowel Osgoode Hall als de Universiteit van Toronto gaven lezingen over onderwerpen als rechtsgeschiedenis, privaatrecht en klimaatverandering, technologie en mensenrechten. We bespraken ook het gebruik van empirische methoden in juridisch onderzoek, en het communiceren van je onderzoek naar een breder publiek, met gastsprekers die hun kennis deelden over subsidieaanvragen, het publiceren van boeken en het schrijven van essays en opiniestukken", legt Isabella uit.

Een hoogtepunt van de Agora summer school is de zogenaamde PhD-workshop waarin deelnemers elkaars stukken beoordelen. "Dit hielp bij het oefenen van het beoordelen van academische teksten, en het was erg nuttig om te zien of anderen de strekking van je artikel begrepen. Het was ook een kans om te leren over ieders werk over veel fascinerende onderwerpen, variërend van killer robots tot cryptovaluta, en van kolonialisme tot het gebruik van kunstmatige intelligentie in juridische besluitvorming."

"Het was echt inspirerend om zo'n geweldige groep PhD-onderzoekers  te leren kennen: om meer te weten te komen over hun PhD-ervaringen en om te leren dat we allemaal met soortgelijke kwesties te maken hebben tijdens het proces. Ik zou het bijwonen van de Agora aanraden aan alle PhD-onderzoekers van Erasmus Graduate School of Law omdat de internationale ervaring erg nuttig is om nieuwe perspectieven te krijgen op de academische wereld, het doen van een PhD en je eigen onderzoek."

Juridisch perspectief op de status van inheemse volken in Canada

"De lezing die ik het meest indrukwekkend vond tijdens de summer school werd gegeven door hoogleraar Hewitt van Osgoode Hall Law School. De meeste deelnemers - waaronder ikzelf - waren niet Canadees en wisten niet veel over de wettelijke of sociale status van inheemse volkeren in Canada, dus deze lezing gaf nieuwe inzichten in deze kwestie."

Isabella beschrijft wat ze tijdens de lezing heeft geleerd. "Canada is de thuisbasis van vele historische naties en stammen die onderworpen zijn aan specifieke federale wettelijke bestuurssystemen. De Canadese grondwet erkent Oorspronkelijke verdragen als grondwettelijk recht en gemeenschappen kunnen deelnemen aan zelfbestuur volgens Oorspronkelijke tradities en gebruiken. De federale systemen zijn echter zeer controversieel. Ter illustratie: de Canadese grondwet bepaalt wie kan worden beschouwd als een zogenaamde 'Status-Indiaan' en bepaalt daarmee op federaal niveau wie het recht heeft om in Oorspronkelijke reservaten te wonen en andere voordelen te ontvangen. Bovendien stelt de zogenaamde 'Indian Act' het wonen in deze reservaten oorspronkelijke volken vrij van verschillende federale en provinciale wetten, zoals het betalen van belasting, en geeft hen het recht op speciale sociale uitkeringen. Ondanks deze systemen is de levenskwaliteit van de Canadese oorspronkelijke bevolking echter nog steeds beduidend slechter dan die van welke andere bevolkingsgroep in Canada dan ook. Ook betekenen de federale verdragen die bepalen wie een 'Status-Indiaan' is, dat ze afhankelijk blijven van de wettelijke macht van de Canadese overheid om iemands oorspronkelijke identiteit vast te stellen. Hoogleraar Hewitt deelde ook zijn ervaringen met het uitvoeren van empirisch onderzoek binnen oorspronkelijke gemeenschappen en vertelde hoe de manier waarop deze gemeenschappen de wereld waarnemen de manier beïnvloedt waarop hij zijn onderzoek uitvoert."

"Ondanks Canada's problematische koloniale geschiedenis en behandeling van oorspronkelijke volken, zijn de federale overheid en openbare instellingen zich de afgelopen jaren steeds bewuster geworden van dit gewelddadige en onderdrukkende verleden. De toenemende verankering en erkenning van oorspronkelijke cultuur en land werd ook benadrukt tijdens de openingsceremonie van de Agora summer school", aldus Isabella.

"Meer leren over dit onderwerp betekende ook dat ik veel bewuster ben van Canada's sociale en culturele erfgoed, wat mij veel nieuwe inzichten bracht en heel waardevol voor me was toen ik door het land reisde na het bijwonen van de summer school."

Promovendus

Meer informatie over Erasmus Graduate School of Law.