Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker

Nino Arzini

Onlangs heeft Nino Arzini, wetenschappelijk docent Indirecte Belastingen aan Erasmus School of Law, een opiniërende blog geschreven over het besluit over btw van 28 april 2021.  Zijn blog is hieronder te lezen:

De welbekende slagzin van de Belastingdienst luidt: “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. Naar aanleiding van een recent gepubliceerd besluit bekruipt mij echter het gevoel dat deze slagzin per abuis is geïnterpreteerd als: “leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker”. In dat laatste is men zeker geslaagd. Waar gaat het over? Ik heb het over een besluit over btw van 28 april 2021. Aanleiding voor dit besluit zijn een HvJ-arrest van 13 juni 2019 en een HR-arrest van 26 juni 2020. In die arresten stond de vraag centraal of een lid van de raad van commissarissen respectievelijk een lid van een bezwaaradviescommissie zelfstandig een (btw-belaste) economische activiteit verricht.

De genoemde arresten blinken niet uit in hun duidelijkheid voor de praktijk. Het besluit heeft het echter nog onduidelijker weten te maken. Enkele kritische kanttekeningen. Ten eerste valt op dat er tien maanden zit tussen het laatste voor het besluit relevante arrest en het besluit. Kennelijk viel het mee met de urgentie. Ten tweede bevat het besluit enkele onduidelijkheden, met uit de lucht vallende verwijzingen naar bestuurders van pensioenfondsen en het niet ingaan op de positie van (andere) bestuurders. Deze laatste vallen waarschijnlijk onder de ‘andere situaties die op basis van de specifieke feiten en omstandigheden van het geval beoordeeld moeten worden aan de hand van regelgeving en jurisprudentie’. Iets met een kluitje en het riet dus. Maar het ergste is nog de goedkeuring dat op (feitelijk ten onrechte) in aftrek gebrachte btw tot en met de datum van inwerkingtreding van het besluit niet wordt teruggekomen. En dus impliciet de mededeling dat btw-aftrek na die datum wordt gecorrigeerd. Dit is niet alleen strijdig met een ander besluit, het zorgt voor een belang om nu actie te ondernemen. En dat op basis van een in veel gevallen onduidelijk rechtskader. Leuker konden ze het niet maken, wel moeilijker.