Marin Hoekstra wint Jan van Dijk Award voor scriptie over intimidatie in de online gamewereld

Marin Hoekstra

Op 27 februari 2024 kreeg Marin Hoekstra, alumna van Erasmus School of Law, de Jan van Dijk Award overhandigd tijdens het jaarcongres van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving. In dit artikel reageert Marin op deze mooie onderscheiding en vertelt ze meer over haar scriptie Ervaringen van Genderspecifieke Intimidatie binnen de Online Gamewereld vanuit het Slachtofferperspectief.

Marin bevindt zich regelmatig in de online gamewereld, en merkte hier de herhaaldelijke genderspecifieke intimidatie op. “Helaas ontdekte ik ook dat dit specifieke onderwerp nog altijd onderbelicht is in de wetenschap”, vertelt Marin. Daarom besloot ze haar scriptie aan dit onderwerp te wijden. “Mijn scriptie gaat over genderspecifieke intimidatie jegens vrouwelijke gamers binnen de online gamewereld. Hierbij heb ik onderzoek gedaan naar de ervaringen van meerderjarige vrouwen met dergelijke intimidatie, de impact van de ervaringen op hun mentale welzijn, welke copingstijlen ze hanteren om hiermee om te gaan en of ze behoefte hebben aan verbetering van de online gamegemeenschap.”

Een eerste stap

Marin won met haar scriptie de Jan van Dijk Award. “Ik was zeer verbaasd en een beetje in de war”, reageert ze op het winnen van de prijs. “Mijn scriptie, waarvan ik dacht dat het voornamelijk een mijlpaal was om mijn studie af te ronden, heeft meer indruk gemaakt op anderen dan ik vooraf had gedacht. Na de uitreiking vroegen meerdere aanwezigen of ze mijn scriptie mochten lezen, wat ik zie als een mooie eerste stap om het probleem aan te pakken.”

Jan van Dijk Award
De Jan van Dijk Award is een initiatief van Fonds Slachtofferhulp. De Award stimuleert het universitaire onderwijs meer aandacht te besteden aan victimologie (slachtofferwetenschap) en aan de rechten van en hulpverlening aan slachtoffers. De prijs is vernoemd naar Jan van Dijk, een befaamde Nederlandse Criminoloog en Victimoloog die als een van de pioniers wordt gezien in het Internationale onderzoek naar slachtoffers. Zelf won hij in 2012 de Stockholm prize of Criminology, die als de Nobelprijs voor de Criminologie wordt gezien. Met de Jan van Dijk Award wordt zijn waardevolle bijdrage aan de victimologie geëerd.

“Marin is een studente met hele originele en goeddoordachte ideeën”

Marins scriptietraject werd begeleid door Tamar Fischer, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law. “Zij heeft mij altijd erg goed geholpen tijdens het scriptietraject en was net als ik enthousiast over het onderwerp dat ik had gekozen”, vertelt Marin. “Ze gaf nuttige tips, feedback en was altijd bereid om te helpen. Dankzij de begeleiding kreeg ik dus het gevoel dat ik er niet alleen voor stond en dat motiveerde mij nog meer!”

Ook Fischer kijkt positief terug op de samenwerking met Marin. “Marin is een studente met hele originele en goeddoordachte ideeën. In haar onderzoek weet ze heel knap kennis een vaardigheden uit de opleiding Criminologie toe te passen in een hele nieuwe context. Zowel theoretische kennis als kennis over goed empirisch onderzoek doen. Marin weet enorm veel over de online gamewereld en bleek heel goed in staat vanuit dat insidersperspectief een integer en betekenisvol wetenschappelijk onderzoek neer te zetten. Het was een feest om haar in dit proces te mogen begeleiden”.

Meer bewustwording omtrent online intimidatie

De uitreiking van de Jan van Dijk award vond plaats tijdens het jaarcongres van het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving. Marin blikt terug op deze waardevolle dag: “Het is mooi om te zien hoe mijn scriptie voor meer bewustwording heeft gezorgd omtrent online intimidatie binnen een zeer specifieke doelgroep. Hier ben ik erg dankbaar voor!”

'Miste je dat schot door je ongesteldheid?'

‘Hippity hop pity women are property', 'Go back to the kitchen and make me a sandwich', en 'Miste je dat schot door je ongesteldheid?'. Dit is slechts een kleine selectie van de genderspecifieke intimidatie die Marin tijdens haar onderzoek tegenkwam. Ben je benieuwd naar de effecten van deze vorm van intimidatie op, onder andere, het mentaal welzijn van vrouwelijke gamers en hoe dit verbeterd kan worden? Lees dan de volledige scriptie van Marin hieronder.