Masterclasses bij DVDW en Seebregts

Studenten van de Double Degree Programme Toga aan de Maas volgden onlangs masterclasses bij DVDW en Seebregts.

DVDW

De masterclass bij DVDW ging over onderhandelen. Na een korte introductie over het kantoor kregen wij een aantal tips over onderhandelen.

Vervolgens kregen we een casus die we moesten voorbereiden met een groepje. Er was een verkopende partij en kopende partij en deze moesten samen tot een overeenkomst komen. Na een korte evaluatie over de onderhandelingen werd de masterclass afgesloten met een gezellige borrel. De masterclass was erg interessant en het is altijd fijn om een aantal onderhandelingstactieken op zak te hebben.

Seebregts

Op 14 februari 2020 zijn de toga-studenten met basismaster strafrecht ontvangen door associate Seebregts en Saey.

De masterclass stond in het teken van requisitoiren en pleidooien met betrekking tot een specifieke casus, en de overdracht daarvan. De studenten ontvingen feedback op zowel de juridische inhoud als de presentatie zelf. Ook werden tips gegeven vanuit de praktijk over wat een advocaat doorgaans wel en niet doet bij zo’n casus.

De casus bevatte twee hoofdpunten: er bestond twijfel of het bewijs wettig en overtuigend was en een belangrijke getuige was komen te overlijden. De getuige kon dus niet meer worden ondervraagd. Dit raakt in bepaalde situaties de eerlijkheid van het proces volgens EHRM Al-Khawaja & Tahery. Het staat de officier van justitie in een dergelijk geval vrij vrijspraak te rekwireren. De studenten hebben in een korte tijd de ins en outs van het pleiten en de betekenis van het recht op een eerlijk proces in een zaak meegekregen. In het bijzonder het punt dat de officier van justitie vrijspraak kan rekwireren was vernieuwend en leerzaam!