Masterscriptie Elise Korbee voedt debat over gefinancierde rechtsbijstand

Elise Korbee

De masterscriptie “De (on)mogelijke toekomst van de sociale advocatuur” van alumnus Elise Korbee van Erasmus School of Law, staat vol in de belangstelling van verscheidene media (Het Advocatenblad, Nederlands Juristenblad) en is zo voeding voor het debat over gefinancierde rechtsbijstand.

Advocaten die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de gefinancierde rechtsbijstand verdienen bij lange na niet genoeg. Tot die conclusie kwam de onafhankelijke Commissie Van der Meer eind 2017. De commissie berekende dat het kabinet jaarlijks 127 miljoen euro extra moeten uittrekken om een redelijk inkomen te kunnen garanderen. Het kabinet ziet dit anders. Burgers moeten juist meer zelf op zoek naar een oplossing voor hun juridische problemen. Als het aan minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker ligt, moeten mensen voor zaken als echtscheidingen, arbeidsconflicten, huurconflicten, schulden en burenruzies minder snel naar de rechter stappen. Hij wil dat er een soort poortwachter komt.

Interessante oplossingen van over de grens

In haar masterscriptie onderzoekt Elise Korbee wat we kunnen leren van de Zweedse en Ierse stelsels voor gefinancierde rechtsbijstand. Ook interviewt zij (oud-)sociaal advocaten en andere relevante gesprekspartners uit Nederland en Zweden. Volgens haar zijn interessante oplossingen van over de grens bijvoorbeeld het Schotse peerreviewsysteem, de kwaliteitstoeslag en het urenplafond die in Zweden gehanteerd worden, de Ierse en Zweedse rechterlijke discretie bij toevoegingsverzoeken en de kostenverhaling bij winst, naar Iers voorbeeld, om gelijkheid te bevorderen.

Lees hier de scriptie De (on)mogelijke toekomst van de sociale advocatuur | Een abc ter verbetering van het huidige stelsel, van Elise Korbee (Masterscriptie Toga aan de Maas, Erasmus School of Law, begeleiders: mr.dr. J.S. Nan en dr. J.W. Hiah, beoordeling: 8,5).