Mathijs Giltjes en Arnoud Pijls kritisch op informatieongelijkheid Europese beurs

Op 23 november 2020 verscheen in Het Financieele Dagblad (FD) een bericht over Euronext, het bedrijf waar ook AEX onder valt. De Europese beursmaatschappij kwam in opspraak door handelaren die betrokken zijn bij de aan- of verkoop van aandelen en futures eerder informatie te verstrekken dan de rest van de handelaren. Volgens Mathijs Giltjes, PhD-kandidaat aan Erasmus School of Law, en Arnoud Pijls, universitair docent Ondernemingsrecht en Financieel Recht aan Erasmus School of Law, overtreedt Euronext hiermee Europese wetgeving. In het FD-artikel reageren zij op de informatieongelijkheid tussen handelaren.

Het handelssysteem van Euronext, Optiq, geeft handelaren die betrokken zijn bij aan- en verkopen op de beurs via een “private feed” eerder toegang tot informatie over aandelen en futures dan buitenstaanders. Volgens EU-wetgeving mag het bedrijf handelaren tegen betaling een snellere verbinding aanbieden (collocatie), maar Giltjes benadrukt dat hierbij een zorgvuldigheidsplicht rust op Euronext. Deze zorgvuldigheidsplicht vergt onder andere vergaande transparantie aan de zijde van Euronext. Doordat Euronext niet eerder naar buiten heeft gebracht dat de handelaren die een transactie aangaan een snellere informatiestroom hebben, betwijfelt Giltjes of het bedrijf zich aan de regels houdt. Wat hij helemaal opmerkelijk vindt, is dat gebruikers van dezelfde collocatiedienst ongelijk worden behandeld.

Pijls vraagt zich af of de verschillen in informatiesnelheid in Optiq niet in strijd zijn met het verbod op handel met voorwetenschap. Giltjes en Pijls zijn van mening dat geen sprake is van openbare informatie als bedoeld in de anti-marktmisbruikwetgeving. Afgezien van de kopende en verkopende partij, krijgt de rest van de markt de orderinformatie namelijk pas significant later. De huidige situatie zou daarom strijdig kunnen zijn met het handelsverbod.

Promovendus
Universitair Docent

Het hele artikel in het FD leest u hier.

Over de auteurs
Mathijs Giltjes verricht promotieonderzoek naar flitshandelaren en marktmisbruik aan Erasmus School of Law. Arnoud Pijls schreef zijn proefschrift over schadevaststelling bij aansprakelijkheid voor misleidende beursberichten.