Met de tractor naar de minister toe; mag dat eigenlijk wel?

Joost Nan

Op vrijdag 10 juni 2022 zochten tientallen boeren minister voor Natuur en Stikstof, Christianne van der Wal, op bij haar privéwoning om te protesteren tegen het stikstofbeleid. Volgens de minister zaten haar kinderen binnen te trillen en werd de sfeer op een gegeven moment bedreigend. Veel politici en landbouworganisaties spraken hun afkeer uit tegen de protestactie. Hoewel dat intimiderend zal zijn overgekomen, was deze actie niet strafbaar, zo betoogt Joost Nan, hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht aan Erasmus School of Law tegenover RTL Nieuws.

Dit soort gedragingen vormen niet direct een strafbaar feit, legt Nan uit: “intimidatie is geen wettelijke term binnen het strafrecht, het is vooral een paraplubegrip voor iemand lastigvallen, zoals bij seksuele intimidatie. Je kunt bijvoorbeeld voor iemand gaan staan en je spierballen laten zien; dat kan intimiderend werken, maar strafbaar is het niet." Hoewel deze protestactie door velen als onwenselijk wordt bestempeld, is het met een groepje mensen voor iemands deur staan in beginsel geen strafbaar feit.

De minister noemde de sfeer bedreigend, maar van het misdrijf bedreiging was volgens de hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht geen sprake: “Bedreiging is dat je bij de ander 'redelijke vrees' opwekt dat deze bijvoorbeeld zwaar wordt mishandeld of erger. Dat betekent dat je de ander bang maakt dat je hem of haar iets ernstigs aan gaat doen. Dat was volgens mij in dit geval niet zo.”

De boeren moeten dit niet herhaaldelijk blijven doen, waarschuwt Nan: “dan wordt het belaging of stalking, en dat is strafbaar. Ook moeten ze niet iets kapot maken, want dan wordt het vernieling. En als ze iemand slaan of iets dergelijks, wordt het mishandeling."

Klik hier voor het hele bericht van RTL Nieuws.