Onderwijsfilm ‘Dieselgate’ genomineerd voor internationale filmprijs

Animation Dieselgate
Film animated by Roman Klochkov and Anna Heuninck

Het animatiefilmpje “Dieselgate”, waarvoor dr. Karin van Wingerde en dr. Lieselot Bisschop (sectie criminologie) het script schreven, is genomineerd voor het Annecy International Animation Film Festival, in de categorie commissioned educational, scientific or industrial film.

Het filmpje werd gemaakt in het kader van de herziening van de criminologische mastervakken Corporate & White-Collar Crime (Karin van Wingerde & Lieselot Bisschop) en Organized Crime (Lieselot Bisschop & Robby Roks) die als innovatieproject werden ondersteund door de Community  for Learning & Innovation (CLI) van Erasmus University Rotterdam.

Het doel van dit innovatieproject was om beide vakken om te vormen tot student-gecentreerde vakken op basis van casussen uit de praktijk conform de case based learning methode. Studenten worden zo meer geactiveerd en de vaardigheden die ze leren zoals het analyseren van en oplossingen aandragen voor cases sluiten aan bij hun toekomstige rol. In het vak Corporate & White-collar Crime werken studenten gedurende het vak aan een actuele casus van organisatie- of wittenboordencriminaliteit (Dieselgate, Société Generale of Diederik Stapel). Karin en Lieselot schreven drie scenario’s voor animatiefilmpjes over de cases en die werden door animatoren Roman Klochkov en Anna Heuninck vormgegeven. Eén van die filmpjes dingt nu dus mee naar een prijs op het animatiefilmfestival van Annecy.

Het Annecy International Animation Film Festival and its Market (Mifa) gaat door van 10 tot 15 juni 2019.

Dieselgate

Meer informatievindt u op de website van Annecy: https://www.annecy.org/