Onderzoek Erasmus School of Law neemt geweld tegen journalisten onder de loep

Crowd of journalists holding up camera gear

Journalisten krijgen in toenemende mate te maken met geweld en agressie tijdens hun werkzaamheden. Zo werd afgelopen jaar een fotograaf in zijn auto door een shovel in een greppel geduwd, werden in Krimpen aan den IJssel en in Urk journalisten belaagd door kerkgangers en wegens toenemende agressie besloot NOS in 2020 al om alle logo’s van hun satellietwagens te halen. In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) voeren wetenschappers van het departement Law, Society & Crime van Erasmus School of Law onderzoek uit naar de aard en omvang van deze agressie en dit geweld.

Het onderzoeksteam bestaat uit Nina Holvast, Robby Roks, Joost Jansen, Joost Nan en student-assistent Laura van Dijk. Samen richten zij zich op de aard en omvang van agressie en geweld tegen journalisten in Nederland, aldus het team: “Daarbij kijken we ook wie er geweld tegen journalisten gebruiken en welk beleid en best practices er bestaan in het tegengaan van geweld in andere landen. Uiteindelijk zullen we nagaan welke (strafrechtelijke) beleidsinterventies zinvol zouden kunnen zijn, zoals uitbreiding van het taakstrafverbod.”

De onderzoekers gebruiken zogeheten mixed-methods; zo zal er een literatuurstudie, een vergelijkend onderzoek met andere Europese landen, een media-analyse van onder andere Twitterberichten, interviews met hoofdredacteuren en journalisten en een dossierstudie inzake geweld tegen journalisten om daderprofielen op te stellen plaatsvinden. De interdisciplinaire samenstelling van het onderzoeksteam maakt het vergaren van deze rijke en gevarieerde onderzoeksdata mogelijk.

Het team kijkt uit naar het verdere verloop van het onderzoek: “We merken dat dit onderwerp ontzettend leeft, niet alleen bij journalisten maar ook bij andere geïnteresseerden. Alle instanties werken mee. Algemeen wordt aangenomen dat het heel belangrijk is dat de pers zijn werk kan doen zonder (de dreiging van) geweld. Het is ontzettend leuk om via deze weg samen te werken met collega’s binnen het kersverse Departement Law, Society & Crime. Elke onderzoeker heeft zijn eigen expertise. We leren veel van elkaar en vullen elkaar mooi aan.”

De onderzoeksresultaten worden begin 2023 verwacht.

Universitair Hoofddocent
Universitair Docent

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek.