Onderzoeker Abby Onencan wint Open and Responsible Science Award

Open Responsible Sciences Award Onencan

Abby Onencan, onderzoeker milieucriminaliteit aan Erasmus School of Law, heeft de 2022 EUR Open and Responsible Science Award in de categorie Societal Engagement. Het project “ImProDiReT” heeft de prijs gewonnen omdat de jury het een geweldig voorbeeld vindt van een uitvoerige samenwerking tussen onderzoekers en niet-academische belanghebbenden over een internationaal relevant en urgent onderwerp. De award is overhandigd op een feestelijk evenement op 17 november aan Onencan, Sjirk Meijer van het Resilience Advisors Network (RAN) en andere projectpartners uit Oekraïne, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het project “Improving disaster risk reduction in Transcarpathian region” (ImProDiReT) is in maart 2018 gestart. In Onencan’s aanvraagbrief aan de jury schreef ze: “het project is bedoeld om risk governance binnen Transkarpatische gemeenschappen te verbeteren in Oekraïne met een focus op het dorp Solotvyno. ImProDiReT heeft risicoanalyse-geodata verzameld om risico’s te evalueren en besluitvorming te ondersteunen. Ter ondersteuning van deze data was er een evaluatie nodig van de risicoperceptie binnen de gemeenschap en de mate van paraatheid in, en verbondenheid aan Solotvyno. We hebben de co-creatiedesign benadering gebruikt om de deelname van de gemeenschap te vergroten.” De community-based risk evaluation approach (CREA) is ontwikkeld in samenwerking met de Solotvyno Zoutmijn gemeenschap in Oekraïne en is geïntroduceerd bij kinderen tussen de tien en zeventien jaar die het op hun beurt familieleden, buren en vrienden hebben verteld met de hulp van docenten Engels van vier scholen. CREA is een zeskoppige sociale benadering die bestaat uit community building, co-creatie van CREA, datacollectie, actieplanning en nalatenschap.

Het ImProDiReT project wordt geprezen door de jury dankzij de uitgebreide samenwerking tussen onderzoekers en niet-academische belanghebbenden. Burgers en lokale instellingen zijn betrokken op alle niveaus van het onderzoeksproces: het opstellen van de onderzoeksvraag, datacollectie en het verspreiden van de resultaten. Bovendien implementeert het project meerdere open science idealen (open data, open access, open materials) die de kwaliteit, verantwoording en betrouwbaarheid van de research output verder versterken.

Het projectteam zal de 2500 euro prijzengeld besteden aan het herontwerpen van CREA tot een elektronische handleiding voor Solotvyno en andere vergelijkbare omgevingen. “De Open en Responsible Science Award zal gebruikt worden door het projectteam en de vier Oekraïense scholen om de handleiding in het Engels te ontwerpen en te vertalen in het Oekraïens, Roemeens, Hongaars en Russisch (de vier meest gesproken talen in Solotvyno)”, zo eindigt Onencan in haar brief.

Onderzoeker