Onderzoekers aan Erasmus School of Law overhandigen Leidraad Afhandeling Beroepsziektezaken aan staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid

In opdracht van de Letselschade Raad werkten onderzoekers prof. mr. Siewert Lindenbergh (projectleider), mr. dr. Marnix Hebly (projectsecretaris) en mr. Melissa de Groot (projectonderzoeker), van de sectie Burgerlijk recht van Erasmus School of Law, de afgelopen drie jaar aan de Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken, die de praktijk handvatten biedt om beroepsziektezaken in meer vertrouwen en op een voortvarendere wijze op te lossen. Op donderdag 26 november presenteerde de Letselschade Raad het document tijdens een webinar. Een paar dagen eerder werd de Leidraad aangeboden aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Bas van ’t Wout.

Beroepsziektezaken zijn berucht complex, met name omdat de relatie tussen werk en ziekte veelal niet eenvoudig is vast te stellen. De leidraad heeft als doel de praktijk van claimbehandeling te verbeteren, door samenwerking te stimuleren en te stroomlijnen tussen partijen die professioneel bij beroepsziektezaken zijn betrokken. De rode draad in de leidraad is dat de afhandeling van beroepsziekteclaims substantieel kan worden verbeterd wanneer de betrokkenen bij de claimbehandeling op dit punt zo veel mogelijk samenwerken. Die samenwerking veronderstelt een houding van openheid en vertrouwen en dient het gedeelde belang bij helderheid, voortvarendheid en oplossingsgerichtheid. Het in de leidraad vastgelegde stappenplan biedt handvatten om pragmatisch en efficiënt vorm te geven aan deze samenwerking.

De eerste fase (2018) van het project bestond uit een verkennend onderzoek naar knelpunten in de praktijk en de kansen voor een gedragscode als oplossingsrichting. Dat onderzoek is uitgevoerd door mr. Melissa de Groot, PhD-onderzoeker aan Erasmus School of Law, en prof. mr. Siewert Lindenbergh, hoogleraar privaatrecht aan Erasmus School of Law. De tweede fase (2019) bestond uit het opstellen van de tekst van het document door een breed samengestelde werkgroep (advocaten, schade-experts, medisch adviseurs, mediators etc.), die werd voorgezeten door prof. Lindenbergh en begeleid door dr. Hebly, gemonitord door een stuurgroep waarin ook verschillende stakeholders waren vertegenwoordigd. In 2020 is een concepttekst aan de branche voorgelegd ter consultatie, waarna in het najaar de definitieve tekst is afgerond.

De Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken is hier te raadplegen: https://deletselschaderaad.nl/wp-content/uploads/Leidraad-Afwikkeling-Beroepsziektezaken-1.pdf.