Onderzoekers van Erasmus School of Law publiceren rapport over compensatie en verhaal van schade door strafbare feiten

Foto van gebroken glas

Onderzoekers van Erasmus School of Law hebben in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) in kaart gebracht uit welke bronnen slachtoffers van strafbare feiten kunnen putten ter vergoeding van hun schade, in hoeverre compensatie en verhaal van die schade via die bronnen daadwerkelijk plaatsvinden en in hoeverre daarmee publieke kosten zijn gemoeid. Op 10 november 2020 is het rapport door minister Sander Dekker aangeboden aan de Tweede Kamer.

De afgelopen jaren is de aandacht voor schadevergoeding voor slachtoffers van strafbare feiten toegenomen. Er was echter nog onvoldoende zicht op hoe slachtoffers feitelijk hun schade vergoed (kunnen) krijgen. Het doel van het onderzoek was dan ook om inzicht te geven in de bronnen die slachtoffers van strafbare feiten kunnen aanboren ter compensatie van hun schade en de mate waarin compensatie van het slachtoffer en verhaal op de dader via die bronnen daadwerkelijk plaatsvinden. Ook is onderzocht welke publieke kosten hiermee gemoeid zijn. De inzichten uit het rapport kunnen helpen om het toekomstige compensatiestelsel voor slachtoffers van strafbare feiten vorm te geven.

Uit het onderzoek, dat is verricht door mr. dr. Hebly, universitair docent Privaatrecht, prof. mr. Lindenbergh, hoogleraar Privaatrecht, prof. mr. dr. Visscher, bijzonder hoogleraar Recht en Economie, en dr. Desmet, universitair hoofddocent Recht en Economie, blijkt dat er vier hoofdbronnen van compensatie voor slachtoffers zijn: private verzekering, sociale zekerheid, het Schadefonds Geweldsmisdrijven en verhaal op de dader via het strafproces. In de publieke kosten en de omvang van compensatie en verhaal uit het Schadefonds Geweldsmisdrijven en het verhaal op de dader via het strafproces, is een goed inzicht te verkrijgen. Deze bronnen zie specifiek op schade door strafbare feiten. Door te investeren in deze bronnen, verbetert de overheid gericht het systeem van compensatie van slachtoffers van strafbare feiten. Echter, als het gaat om private verzekering en voldoening uit het socialezekerheidsstelsel, is gebleken dat slechts in beperkte mate zicht kan worden verkregen op de mate waarin via die bronnen compensatie van slachtoffers en verhaal op daders plaatsvinden, en op de daarmee gemoeide publieke kosten.

Het rapport is op 10 november 2020 door minister Sander Dekker aangeboden aan de Tweede Kamer en zal onder de aandacht worden gebracht van het tijdelijk adviescollege onder leiding van Piet Hein Donner, dat onderzoek doet naar het schadevergoedingsstelsel voor slachtoffers van strafbare feiten.

Klik hier voor het onderzoeksrapport.