Patagonia’s aandeel in het tegengaan van klimaatverandering

Yvon Chouinard, de oprichter van het kledingmerk Patagonia, geeft zijn miljardenbedrijf weg aan het klimaat. Dit doet hij door de aandelen van het bedrijf onder te brengen in een goed doel, dat de winst gebruikt om andere goede doelen te steunen die strijden tegen klimaatverandering. Hoewel dit nieuw lijkt, is dat niet zo vertelt Sigrid Hemels, hoogleraar Belastingrecht aan Erasmus School of Law, aan RTL Nieuws.

Chouinard stoot al zijn aandelen af. Van deze aandelen wordt 2% ondergebracht in The Patagonia Purpose Trust, die het bedrijf zal voortzetten, en 98% aan The Holdfast Collective, een non-profit met Amerikaanse goede doelen status, welke de winst uitkeert aan goede doelen die strijden tegen klimaatverandering. Chouinard en zijn familie zullen niet langer winstuitkeringen uit het bedrijf ontvangen.

Denemarken

“In Denemarken is dat [het onderbrengen van een bedrijf in een stichting, red.] al meer dan 100 jaar geleden voor het eerst gedaan”, vertelt Hemels. “In 1888 kreeg de Carlsberg Foundation de eigendom van Bierbrouwer Carlsberg.” Wat Chouinard heeft gedaan is niet nieuw, het gebeurt alleen niet vaak. “Men houdt het [bedrijf, red.] vaak toch liever binnen de familie, al kan dat ook een last zijn voor kinderen en kleinkinderen”, vertelt Hemels.

Klik hier voor een artikel met achtergrond over de schenking van Chouinard in een uitgebreid artikel in de New York Times.