Prof. Fabian Amtenbrink bij BNR over Italiaanse Begroting

Fabian Amtenbrink

Professor Fabian Amtenbrink was op maandag 15 oktober te gast in de uitzending van BNR Nieuwsradio. De hoogleraar Recht van de Europese Unie en vicedecaan van Erasmus School of Law sprak daar over de Italiaanse overheidsbegroting.

In het radioprogramma ‘De Ochtendspits’ trad prof. Amtenbrink op als duider rondom de begrotingsplannen van de Italiaanse regering. Vanwege het voornemen om onder andere de belastingen te verlagen en de pensioenen te verhogen, zal het Italiaanse overheidstekort waarschijnlijk verder oplopen. Tegelijkertijd heeft Italië een enorme overheidsschuld, die op dit moment twee tot drie keer zo hoog als is de Europese regels toestaan.

‘De Europese Commissie heeft al laten weten de Italiaanse plannen niet te willen accepteren. Maar meer dan haar bezorgdheid uitspreken, kan zij eigenlijk niet doen’, aldus Amtenbrink. ‘Zij kan de Italiaanse regering vragen om haar begroting aan te passen en opnieuw in te sturen. Is zij dan nog steeds ontevreden, dan kan zij dit aankaarten bij de Eurogroep, maar dan houdt het verder wel op’.

‘Er zijn nog wel andere manieren om Italië onder druk te zetten’, geeft Amtenbrink aan. ‘Europa houdt op multilaterale wijze toezicht op de lidstaten, en via deze constructie kan een procedure worden gestart om eerder gemaakte afspraken over de overheidstekorten af te dwingen. Ze kunnen het ook via de veel te hoge overheidsschuld proberen. Dan wordt het mogelijk om Italië sancties, ook financiële sancties, op te leggen. Pikant detail is dat de commissie eerder dit jaar al gesproken heeft over de te hoge overheidsschuld van Italië. Toen besloot men echter om niets te doen, omdat het land juist zo goed bezig was met het terugdringen van het overheidstekort’.