Research master studente Anna Keuning wint Scriptieprijs VanEps Kunneman VanDoorne

Research master studente Anna Keuning ontving de scriptieprijs voor haar scriptie over het verzet als rechtsmiddel in Aruba. Zij beschrijft zelf waar haar onderzoek over ging, hoe zij dit heeft uitgevoerd en waarom zij besloot haar scriptieonderzoek juist over dit onderwerp te doen.

“Dit jaar heb ik de scriptieprijs van het advocatenkantoor VanEps Kunneman VanDoorne in ontvangst mogen nemen voor mijn scriptie over de afschaffing van het rechtsmiddel verzet in Aruba. Ik ben vorig jaar aan de University of Aruba begonnen als exchange student, en dat beviel mij dusdanig goed dat ik besloot de gehele master Arubaans recht af te ronden. De aanleiding voor het scriptieonderzoek was het voornemen van de Arubaanse wetgever om het rechtsmiddel verzet af te schaffen, met het enige argument dat het rechtsmiddel weinig gebruikt werd in de praktijk. Kort gezegd is verzet het rechtsmiddel dat openstaat voor verdachten die bij hun vonnis in eerste aanleg niet ter zitting zijn verschenen. Vervolgens krijgen ze dan een volledig nieuwe kans de zaak opnieuw te laten berechten in hun aanwezigheid door verzet aan te wenden.  Het onderzoek heb ik onder begeleiding van professor Stamhuis verricht. Hiervoor heb ik enerzijds een literatuuronderzoek gedaan naar de eisen die het EHRM stelt aan verstekprocedures en daarnaast heb ik een verkennend veldonderzoek verricht om in kaart te brengen hoe de verstekprocedure in Aruba verloopt. Op die manier heb ik in beeld getracht hoe de Arubaanse verstekprocedure eruitziet, waarom het rechtsmiddel in Aruba mogelijk zo weinig wordt gebruikt en hoe de verstekprocedure zich verhoudt tot artikel 6 EVRM. Het hoofddoel van het onderzoek was om te kijken of het rechtsmiddel in de praktijk gemist zou kunnen worden of niet. Aan de hand van de resultaten heb ik een advies gegeven aan de wetgever over de mogelijke verbeterpunten voor de gehele procedure.”