Studente Marlotte Herweijer wint regionale requireerwedstrijd

Photo of Marlotte Herweijer

Ook dit jaar kunnen studenten van de Erasmus Universiteit weer in de huid kruipen van Officier van Justitie tijdens de Nationale Requireerwedstrijd voor Studenten (NRWS). De regionale voorronde (arrondissement Rotterdam) is gewonnen door eerstejaars VMO-student Rechtsgeleerdheid Marlotte Herweijer. Zij strijdt in de finale op 18 en 19 april 2019, in het Paleis van Justitie in Amsterdam, om deelname aan het ‘Summercourt’ van het OM.

Eerstejaars VMO-student Rechtsgeleerdheid Marlotte Herweijer zag de Requireerwedstrijd als een unieke kans voor een kijkje in de keuken bij het Openbaar Ministerie in het arrondissement Rotterdam. Voor Marlotte biedt de wedstrijd de kans vaardigheden op te doen die tijdens en na de studie van pas komen.

De deelnemers krijgen voorafgaand aan de wedstrijd een realistische casus, bestaande uit een dagvaarding, een strafblad en de resultaten van een politieonderzoek. Op basis hiervan bereidden de deelnemers een requisitoir voor, in de huid van Officier van Justitie. Op de dag van de wedstrijd hebben de kandidaten dit requisitoir in een zaak voorgedragen als in een echte rechtszaak. In de jury zaten zeker niet de minste leden: een senior strafrechter, de Hoofdofficier van Justitie en een strafrechtadvocaat.

Marlotte vindt haar deelname aan de NRWS erg leerzaam: het feit dat de casus zo realistisch is, maakt dat de NRWS een hele originele manier is om kennis te maken met het werk van Officier van Justitie. Ook het voorbereiden van het requisitoir geeft een verdieping aan de tijdens de studie opgedane strafrechtkennis: dan doorvoel je pas echt wat het is om te komen tot ‘wettig en overtuigend bewijs’.  Marlotte had het zelf niet verwacht, maar zij won de regionale voorronde in het arrondissement Rotterdam en is nu door naar de landelijke finale.

Tijdens de tweedaagse finale op 18 en 19 april krijgen de finalisten op de eerste dag een debating training en dineren zij met de medewerkers van het Openbaar Ministerie. De tweede dag zal hetzelfde verlopen als de dag bij de voorrondes, namelijk het voordragen van het voorbereide requisitoir. Extra element is dat de deelnemers nu ook in repliek moeten reageren op het pleidooi van een strafrechtadvocaat. Aan het einde van de dag weet Marlotte dan of ze het beste requisitoir heeft gehouden en zich de landelijke winnares mag noemen.

Wij wensen Marlotte namens Erasmus School of Law veel succes bij de finale!