Studenten A&V bezoeken verschillende advocatenkantoren

Nieuws

Lees de verslagen van de studiebezoeken van de master Aansprakelijkheid & Verzekering.

NautaDutilh

Op dinsdag 11 december waren de studenten van de master A&V aanwezig bij een college georganiseerd door NautaDutilh te Rotterdam. Het college werd gegeven door de heer Meijer en betrof het toezicht in de verzekeringssector. Een onderwerp dat veel van de studenten als lastig ervaren, maar wat door de heer Meijer op heldere wijze werd uitgelegd.

Na het college kwamen er twee advocaat-stagiaires van de afdeling litigation & arbitration langs om de studenten iets te vertellen over hoe het is om te werken bij NautaDutilh. Er werd verteld over hoe je de eerste vier maanden wordt opgeleid in het NDinstitute, dat er sprake is van een sectiewissel, hun ervaringen met de beroepsopleiding en de Law Firm School en hoe het kantoor in Rotterdam in hun ogen verschilt van het kantoor in Amsterdam. Tot slot werd de ochtend afgesloten met een heerlijke lunch die de studenten weer genoeg energie gaf om door te gaan naar het volgende college van die dag. Daarnaast was NautaDutilh zo gul om alle studenten een goodiebag mee te geven, met daarin onder andere een prachtig boek over Rotterdamse juristen uit vijf eeuwen.

Houthoff

Na het kantoorbezoek bij NautaDutilh hebben de studenten een bezoek gebracht aan Houthoff te Rotterdam. Zij hebben daar een college over beleggingsverzekeringen gevolgd. Het college werd gegeven door mevrouw Van Wijk, partner bij Houthoff. In het college werd eerst ingegaan op wat een beleggingsverzekering is en welke soorten beleggingsverzekeringen er zijn. Daarna werd verteld welke verwijten aan verzekeraars worden gemaakt met betrekking tot de beleggingsverzekeringen. Tevens werd in het college uitgebreid stilgestaan bij de jurisprudentie. Na het interessante college werd de dag bij Houthoff afgesloten met een gezellige borrel.

Hoge Raad

De volgende dag zijn de studenten van de master A&V afgereisd naar onze politieke hoofdstad, Den Haag, om daar een bezoek te brengen aan de Hoge Raad der Nederlanden. Hier hebben zij een door professor Hartlief verzorgd hoorcollege gevolgd dat als onderwerp had ‘Het aansprakelijkheidsrecht anno 2019: op weg naar een veilig en leefbaar Nederland?’ In dit college werd de huidige stand van jurisprudentie op het gebied van aansprakelijkheidsrecht besproken, hetgeen een leerzame afsluiting vormde van het vak Capita Aansprakelijkheidsrecht.

Het tweede deel van de middag werd verzorgd door de heer Van Schendel, vice-president bij de Hoge Raad. Hier werd de studenten een inzicht gegeven in hoe een dag in het leven van een Hoge Raadslid eruitziet. Ook werden er meerdere zaken besproken waarbij uiteengezet werd hoe de Hoge Raad tot een beslissing komt. Het was een lange, maar leerzame dag, waarbij de studenten wederom een hoop mooie indrukken hebben opgedaan.