Studenten Staats- en Bestuursrecht bezoeken de Centrale Raad voor Beroep

Vrouwe justitia

Op 31 oktober organiseerde de Centrale Raad voor Beroep voor de eerste keer een ‘Studentendag’.

Er was een vol en gevarieerd programma samengesteld, met veel gelegenheid om vragen te stellen en in gesprek te gaan met juridisch medewerkers en rechtsheren (dames en heren). We woonden een boeiende zitting bij over (vermeende) klokkenluiders die waren ontslagen en ‘s middags werd aan de hand van een rollenspel een spraakmakende uitspraak van de Raad bediscussieerd, over opgelegde boetes door het UWV. Er was ook aandacht voor de arbeidsmogelijkheden. Naast het werk als zittingsgriffier, biedt de Raad sinds kort een zesjarig leertraject aan voor de functie van gerechtsauditeur. Tijdens deze opleiding werk je mee aan alle facetten van een zaak - de voorbereiding, de zitting, het raadkameroverleg en de uitspraak - en word je begeleid door een ervaren jurist. Al met al kregen wij een interessant kijkje in de keuken van het werk en de sfeer bij de Raad. Een zeer aan te bevelen In-Housedag!