Transparantie over medische testen is noodzakelijk

Foto van Martin Buijsen

In het Amsterdam Universitair Medisch Centrum (VUmc) is patiënten niet verteld dat de onderzoeken die ze ondergaan niet altijd ter diagnose zijn geweest, maar deels ook voor wetenschappelijk onderzoek, zo blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. Patiënten voelen zich misleid en experts maken zich zorgen om het gebrek aan medische transparantie. Eén van deze experts is Martin Buijsen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law. Hij benadrukt bij Nieuwsuur het belang van transparantie rondom de behandelingen in de zorg.

In het VUmc, in het bijzonder in het Alzheimercentrum Amsterdam, worden patiënten standaard in één dag onderworpen aan een meerzijdig diagnostisch onderzoek, waarbij verschillende testen achter elkaar worden afgenomen. Deze one-stop-shop-methode wordt niet alleen gebruikt om een patiënt te kunnen diagnosticeren met alzheimer, maar ook voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte. Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt echter dat het voor patiënten en familie echter niet altijd duidelijk is geweest welke tests noodzakelijk waren voor diagnose en welke tests enkel werden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek.

Het onderscheid werd niet duidelijk benoemd en daardoor was het niet duidelijk dat deelname aan het wetenschappelijke onderzoek optioneel is. Medische transparantie is echter van essentieel belang volgens Buijsen: “Het moet heel duidelijk zijn voor de patiënt wat behoort tot de behandeling en welke verrichtingen de patiënt ondergaat in het kader van het onderzoek."

Het is niet ongebruikelijk dat patiënten deelnemen aan wetenschappelijke onderzoeken, echter kan dat niet zomaar. “De uitleg van een onderzoeker aan iemand die mee wil doen als proefpersoon is belangrijk, dat moet goed gebeuren”, aldus Buijsen. “Als het niet duidelijk is of een onderzoek noodzakelijk is, dan begaat een arts een informatiefout, dat mag niet.”

Klik hier voor het hele item van Nieuwsuur.