Uitdagingen in de relatie tussen intern en extern toezicht!

In samenwerking met het Kenniscentrum van het Nationaal Register en sponsoring van de Stichting Accountfonds is door mr. dr. Annika Galle, Prof. dr. Auke de Bos en mr. Marlène Jans onder de vlag van het International Center for Financial law & Governance (ICFG) van Erasmus School of Law onderzoek gedaan naar het intern toezicht in de pensioensector, de woningcorporatiesector en de zorgsector. De focus van dit onderzoek ligt op de visie en ervaringen van interne toezichthouders en hun relaties met het externe toezicht en de accountant.

In oktober 2018 zijn de onderzoeksresultaten op een daartoe georganiseerd congres gepresenteerd en van het onderzoek is een verkorte en uitgebreide rapportage uitgebracht. De handreikingen aan het einde van het onderzoeksrapport weergegeven in een ‘PlanDoCheckAct’-model specifiek voor het intern toezicht, zijn relevant voor de intern toezichthouder om zijn eigen rol en de interacties met de extern toezichthouder en externe accountants naar een hoger niveau te brengen.

Meer informatie over: