’Uitspraak van de rechtbank over euthanasie zal in de praktijk niet veel veranderen’

Martin Buijsen

De rechtbank Den Haag oordeelde vorige week dat een arts vrijuit gaat na euthanasie bij een demente patiënt in 2016. Prof. dr. Martin Buijsen liet zich hierover uit in het Nederlands Dagblad en in Letter & Geest (onderdeel van Trouw).

In de eerste rechtszaak sinds de invoering van de euthanasiewet in 2002 legde het Openbaar Ministerie twee weken geleden moord ten laste, vanwege het niet volstaan in de verificatie van de stervenswens van de patiënte. De rechtbank oordeelde echter anders: de arts heeft het leven van de patiënte beëindigd op grond van een ‘uitdrukkelijk en ernstig verlangen’ om te sterven. De arts heeft hierbij alle zorgvuldigheidseisen uit de euthanasiewet in acht genomen.

Vorig jaar deed het medisch tuchtcollege al uitspraak in dezelfde euthanasiezaak. Toen kreeg de arts een berisping, want de tuchtrechter stelde dat de actuele signalen van een patiënt met gevorderde dementie volgens de beroepsnormen moeten worden meegewogen. De strafrechter is van deze richtlijn in de medische wereld op de hoogte, maar deze richtlijn is ‘strenger dan de wet’.

Prof. mr. dr. Martin Buijsen, hoogleraar Recht en gezondheidszorg aan Erasmus School of Law, vraagt zich af of de uitspraak van de rechtbank veel invloed zal hebben op de praktijk. ‘De rechter stelt nu vast dat de wet wat meer ruimte laat dan richtlijnen van de beroepsgroep. Maar tuchtrechters zullen wel blijven oordelen op basis van die beroepsnormen.’

Over Prof. mr. dr. Martin Buijsen
Prof. mr. dr. Martin Buijsen, jurist en filosoof, is als hoogleraar gezondheidsrecht verbonden aan de Erasmus School of Law en de Erasmus School of Health Policy and Management. Hij is verantwoordelijk voor het gezondheidsrechtelijke onderwijs en onderzoek aan zowel de Erasmus Universiteit Rotterdam als het Erasmus MC. Buijsen heeft diverse nevenfuncties in de wetenschap en de zorg.

Het gehele artikel in het Nederlands Dagblad is hier te lezen. Tevens kunt u hier het artikel van Trouw lezen.