Verslag ATLAS Agora 2021

Foto van ATLAS Agora 2021

Van 24 juni tot 30 juni was de Erasmus Graduate School of Law gastheer van de ATLAS Agora. De Agora is een initiatief van de Association of Transnational Law Schools (ATLAS) die sinds 2006 getalenteerde PhD researchers op het gebied van rechten van verschillende aangesloten universiteiten van over de hele wereld samenbrengt.

Normaal gesproken wordt de ATLAS Agora als live bijeenkomst georganiseerd, maar vanwege de COVID-19 situatie, vond ATLAS deze keer online plaats. Dit jaar woonden 23 PhD researchers van zeven rechtenfaculteiten in zes landen de Agora bij om de meest uiteenlopende onderwerpen te bespreken die verband houden met transnationale wetgeving en regelgevende reacties op globalisering, zoals inheemse rechten, milieurecht en immigratierecht. Hoe divers de onderwerpen ook waren, er was ook een gemene deler; alle deelnemers wilden meer weten over het thema van de zomerschool dit jaar: Empirisch Rechtsonderzoek. Dit thema werd verzorgd door prof. Peter Mascini en medeorganisatoren Wilma Puper (EGSL) en Josje de Vogel (PhD-kandidaat).

Bijna elke dag van de ATLAS Agora waren er dissertatiepanels voor de PhD researchers om papers te presenteren over hun onderzoeksprojecten, die ze voorafgaand aan het panel hadden ingediend. Daarnaast werden alle papers peer-reviewed. De panels werden georganiseerd in kleine groepen op basis van de onderwerpen van de kandidaten en werden gemodereerd door een senior onderzoeker. De PhD researchers kregen 10 minuten de tijd om hun onderwerp en onderzoeksaanpak te presenteren. Na de presentaties kreeg elke deelnemer waardevolle feedback over hoe ze hun paper konden verbeteren. De senioronderzoekers gaven elke PhD researcher ook mondeling feedback op hun paper. De senior onderzoekers die als moderator optraden tijdens de dissertatiepanels waren prof. Klaus Heine, prof. Michael G. Faure, dr. Koen Swinnen, prof. Karin van Wingerde, prof. Martin de Jong en prof. Elena Kantorowicz-Reznichenko.

Foto van ATLAS Agora 2021 - 2

Tijdens de ATLAS Agora waren er zeven lezingen waarin de deelnemers kennis konden maken met empirisch juridisch onderzoek. De lezingen waren zeer interactief en gaven aanleiding tot interessante en vruchtbare discussies tussen de deelnemers en de docenten. Alle lezingen werden gegeven door ELR-experts, namelijk prof. Peter Mascini, prof. Pauline Westerman, prof. Michiel Vols, prof. Christoph Engel en prof. Pieter Desmet.

De Erasmus Graduate School of Law was tijdens het ATLAS-programma vertegenwoordigd door drie PhD researchers: Melissa de Groot, Francesca Leucci en Josje de Vogel. De EGSL-afgevaardigden woonden de dagelijkse lezingen en dissertatiepanels bij. Naast deze formele mogelijkheden om mede-deelnemers te leren kennen, was er een mogelijkheid om op een meer informele manier te netwerken, namelijk Gather.town, een videochatplatform waarbij avatars over een kaart bewegen. Dit bleek een prachtige netwerktool om te chatten met andere PhD researchers en experts.

Voor meer informatie over de ATLAS Agora kunt u kijken op www.atlasagora.org.

Geïnteresseerd in hoe twee van onze EGSL-deelnemers de ATLAS Agora vonden? Lees hieronder de bevindingen:

Melissa de Groot

• "Deelname aan de ATLAS Agora zomerschool 2021 was een geweldige ervaring! Ik had de kans om interessante lezingen over empirisch juridisch onderzoek bij te wonen, mijn onderzoek te presenteren aan wetenschappers van verschillende universiteiten en waardevolle feedback te krijgen. Hoewel de zomerschool online was, waren er volop mogelijkheden om de andere deelnemers te leren kennen, vooral tijdens de informele bijeenkomsten in Gather.town. Veel dank aan het organiserende team voor deze geweldige kans.”

Foto van Melissa de Groot

Francesca Leucci

• ''Na meer dan een jaar sinds de start van de pandemie, was het buitengewoon nuttig en tot nadenken stemmend om opnieuw de kans te krijgen om geïnspireerd te raken door een volledig programma van lezingen en workshops. Mijn persoonlijke motivatie om de Atlas Agora Summer School 2021 bij te wonen, was gebaseerd op het feit dat deze gericht was op transnationale wetten (als object) en empirische juridische studies (als methode). Vijf dagen lang werden verschillende empirische onderzoeksmethoden geïllustreerd aan de hand van lezingen verzorgd door zeer bekwame experts. Bovendien bood elke lezing voldoende ruimte voor open discussie en waren er workshops waar alle studenten hun onderzoeksprojecten konden presenteren, feedback konden krijgen en konden leren van de presentaties van anderen. Netwerken met de andere mensen (studenten en professoren) was ook elke dag mogelijk door na de lessen verbinding te maken met Gather.com. Uiteindelijk heeft deze unieke combinatie van formele en informele communicatie ervoor gezorgd dat de online editie van 2021 in hoge mate in lijn was met mijn verwachtingen. Ik kon mensen ontmoeten van veel verschillende universiteiten die werkten aan baanbrekende onderzoeksonderwerpen. Ik heb met name geleerd hoe juridische vragen op een effectievere manier kunnen worden beantwoord door naast de puur doctrinale benaderingen ook empirische methoden te gebruiken. Een geweldige ervaring om mijn onderzoeksproject te ontwikkelen!''

Foto van Fransesca Leucci