Verslag: masterclass Crawford and Company en Letselschade.com

Masterclasses van Aansprakelijkheid & Verzekering

Op donderdag 11 oktober 2018 gingen de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering weer op pad in Nederland, dit keer naar Crawford & Company. Op dinsdag 16 oktober 2018 hebben de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering een bezoek gebracht aan Letselschade.com in Papendrecht.

Masterclasses Aansprakelijkheid en Verzekering (A&V)

Crawford and Company

Donderdag 11 oktober 2018 gingen de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering weer op pad in Nederland, dit keer naar Crawford & Company in Capelle aan den IJssel. Met deze master leert men dus niet alleen alles over aansprakelijkheid en verzekering, maar zeker ook de topografie van Nederland komt aan bod. Nadat iedereen het kantoor had gevonden, wachtte ons een warm welkom met koffie, thee en stroopwafels. Direct na dit warme welkom moesten we weer aan de bak: we gingen een reeds gemaakte opdracht bespreken. Na dit verplichte onderdeel kon de echte masterclass beginnen.

We kregen eerst een introductie van twee medewerkers van het kantoor. Dit was geen overbodige luxe, want niemand had goed beeld bij wat een schade-expert nu eigenlijk doet. Om hier nog een beter beeld van te krijgen, werden we verdeeld in drie groepen met ieder een eigen casus om op te lossen. De casus waren zeer divers: van uitglijden over een prei in de supermarkt tot een dubieus kwartet van mensen in een vakantiehotel, het kon allemaal. De bedoeling was dat wij als kersverse schade-experts in een rollenspel met een betrokkene (gespeeld door de medewerkers van Crawford & Company) de feiten boven tafel zouden krijgen die relevant waren voor het vaststellen van aansprakelijkheid, waarna we een telefonisch verslag moesten uitbrengen aan onze cliĆ«nt, (de verzekeraar van) een van de betrokken partijen. Iedereen was blij verrast door de mix van het juridische, het praktische en het menselijke aspect van het schade-expertisevak. We hebben namelijk naast het oplossen van juridische vaardigheden ook van alles geleerd over gesprekslagen en over het Grote Gevaar van Groenten. Na dit inhoudelijke gedeelte, volgde wat inmiddels een vertrouwd figuur binnen de master Aansprakelijkheid en Verzekering is: de borrel. Hier werd nog gezellig nagepraat met verschillende kantoorgenoten en genoot iedereen van bier, wijn, fris en bitterballen, alvorens de reis naar huis te aanvaarden na een zeer geslaagde middag!

Masterclasses Aansprakelijkheid en Verzekering (A&V)

Letselschade.com

Op dinsdag 16 oktober 2018 hebben de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering een bezoek gebracht aan Letselschade.com in Papendrecht. Na een allerhartelijkst ontvangst en een woord van welkom werden ze met veel enthousiasme op de hoogte gebracht van de werkzaamheden die dit expertisebureau zoal verricht. Hierna werden de studenten tijdens een uitvoerig college ondergedompeld in de wereld van de schadeberekening, waarachter nog veel meer bleek schuil te gaan dan menigeen vooraf had gedacht. De opgedane kennis kon aan de hand van een casus direct in de praktijk worden gebracht.

De groep studenten ging in vier kleinere groepen uiteen om zich te buigen over de verschillende kostenposten waarvan door (de belangenbehartiger van) een letselschadeslachtoffer vergoeding werd gevorderd. Afhankelijk van de rol, belangenbehartiger of verzekeraar, moesten vervolgens goede argumenten worden opgeworpen om een vordering te onderbouwen en te verdedigen, of juist ter discussie te stellen. Het uiteindelijke doel was om, net als in de praktijk veelvuldig aan de orde is, te komen tot een vaststellingsovereenkomst. Het was zeer interessant om meer kennis op te doen over de wijze van schadeberekening die achter het uiteindelijke schadevergoedingsbedrag schuilgaat. Elke schadepost wordt minutieus en in veel gevallen zo concreet mogelijk berekend, vaak aan de hand van diverse tabellen en modellen. De middag werd afgesloten met een gezellige borrel, alwaar onder het genot van een hapje en een drankje nader kennis gemaakt kon worden met de mensen achter het letselschadebureau.