Warren de Waegh wint de gouden medaille in de 2021 III Prize in International Insolvency Studies

Foto van Warren de Waegh

Warren de Waegh, promovendus op de afdeling Handelsrecht van Erasmus School of Law, heeft de gouden medaille gewonnen in de 2021 Prize in International Insolvency Studies, georganiseerd door de International Insolvency Institute. De III Prize wordt jaarlijks uitgereikt voor een uitzonderlijke bijdrage in het internationale insolventierecht.

De prijs wordt toegekend door de International Insolvency Institute (III), een organisatie met gelimiteerd lidmaatschap bestaande uit ervaren en gerenommeerde insolventiejuristen, rechters, academici, wetgevende en administratieve krachten in het insolventierecht.

De bescherming van scheepsvoorrechten in insolventieprocedures

De jury, die bestaat uit zeven gerenommeerde internationale academici in het insolventierecht, kent de prijs toe voor de bijzondere bijdrage in het internationale insolventierecht van de Waegh. De Waegh won de prijs voor zijn artikel: ‘The Administration of Maritime Liens in a European Maritime Insolvency. Man Overboard?’. Hierin beschrijft de Waegh hoe scheepsvoorrechten (“maritime liens”) adequaat beschermd kunnen worden in het kader van de Europese Insolventieverordening. Het onderzoek is toegespitst op vier EU-lidstaten die cruciaal zijn voor de maritieme handel in Europa: België, Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Deze rechtsvergelijkende analyse toont aan dat scheepsvoorrechten over de grenzen heen uitermate vergelijkbaar zijn, ook al worden deze voorrechten vaak verschillend geclassificeerd afhankelijk van het relevante nationale recht. Daarom wordt aanbevolen om deze scheepsvoorrechten ook consistent te behandelen in het kader van de Insolventieverordening. Bovendien suggereert het artikel dat insolventieprocedures scheepsvoorrechten onverlet moeten laten teneinde de maritieme handel te beschermen tijdens het faillissement van een rederij.

Congres in New York City

Met het winnen van deze competitie wint de Waegh niet alleen een geldprijs, maar wordt hij ook lid van Class X van het III NextGen Leadership Program. Daarnaast is hij uitgenodigd om zijn onderzoek te presenteren op het III Annual Congress in New York City in oktober 2021.

Promovendus

Dit artikel is geschreven in het kader van Warren de Waegh’s promotieonderzoek aan Erasmus School of Law onder begeleiding van Prof. dr. Frank Smeele en Prof. dr. Xandra Kramer over faillissementen van rederijen. Het artikel zal later ook gepubliceerd worden in het Norton Journal of Bankruptcy Law and Practice.