Wordt het platenlabel van Boef gebruikt om drugsgeld van Taghi wit te wassen?

Robby Roks

Uit onderzoek van RTL Nieuws en Follow the Money blijkt dat de zoon van Ridouan Taghi, Faissal Taghi, mogelijk betrokken is bij witwassen via het platenlabel El Chapo. El Chapo bracht onder meer muziek uit van de rappers Boef, Lijpe en Ismo. Alles wijst erop dat El Chapo Productions, een Amsterdamse platenmaatschappij vernoemd naar een Mexicaanse drugsbaron, banden heeft met Dubai en in het bijzonder met de zoon van Taghi. Robby Roks, universitair hoofddocent Criminologie aan Erasmus School of Law, stelt tegenover RTL Nieuws dat dit een voorbeeld is van ondermijning.

Link tussen platenlabel en crimineel

De politie wist in 2017 de code te kraken van de versleutelde berichtendienst Ennetcom. Hierdoor ontstond de mogelijkheid om mee te lezen met berichten die rechtstreeks uit het criminele milieu kwamen. Tussen deze berichten werd communicatie ontdekt tussen El Chapo Productions en ‘’Faissal’’, waarbij laatstgenoemde volgens een rechercheur verwijst naar de zoon van Ridouan Taghi. Zo staat er in een bericht dat aan Ridouan Taghi is gericht: "Hahahaha kijk mijn plan. Wij zijn managers ik faissal abdo en jij!! (..) De clip van boef mag niet uit totdat elchapo productie er is dan klaar verdienen wij zeker 100.000 euro minimaal hahaha echt dat zijn mij plannen!!"

Volgens criminoloog Robby Roks is het witwassen van drugsgeld via een platenlabel een teken van ondermijning. "Omdat we in dit voorbeeld heel helder de verwevenheid van onderwereld en bovenwereld zien. Als witwassen bewezen wordt verklaard, zie je dat criminelen drugsgeld via een legale structuur, in dit geval een raplabel, een ogenschijnlijk legale herkomst geven."

Meer takken van dezelfde boom

Ondanks beeldvorming in de media stelt Roks dat de rapcultuur in dit geval niet het probleem is. “Dergelijke constructies [muzieklabels, red.] zien we natuurlijk breder. Denk bijvoorbeeld aan de criminele inmenging in (zaal)voetbalclubs, maar ook in de vorm van investeringen in vastgoed en horeca.”

De rapcultuur lijkt levendiger te zijn in wijken waar meer criminaliteit voorkomt. Rappers rappen over hun leven. ‘’Het is muziek van de straat, over de straat, en komt voort uit buurten waar we de nodige problemen zien. En laat dat nu ook net de buurten zijn waar we meer dan gemiddeld veel criminaliteit zien. In die zin zijn het meer takken van dezelfde boom", stelt criminoloog Roks.

Robby Roks doet onderzoek naar verschillende vormen van criminaliteit, zoals jeugdcriminaliteit, geweld en georganiseerde misdaad.

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor het hele bericht van RTL Nieuws.